04/04/2024 | Leestijd 4 minuten

Minder foldertjes, meer experience: deze 5 trends in de retail moét je weten anno 2024…

Zeggen we definitief ‘nee-nee!’ tegen de zee aan reclamefoldertjes op de deurmat en ‘ja-ja!’ tegen Green Friday? Bij Werk in de Winkel houden we je graag op de hoogte van de ontwikkelingen in de retail. Want het enige constante is verandering. Als er één plek is waar dat klopt, is het wel de winkelstraat. Deze 5 trends gaan dit jaar niet onopgemerkt voorbij.

Minder foldertjes, meer experience: deze 5 trends in de retail moét je weten anno 2024…

Trend 1: De beste winkelervaring

Consumenten zijn steeds meer op zoek naar een positieve winkelervaring. Winkel(ketens) die in hun winkels een make over geven, kunnen rekenen op nieuwsgierige nieuwkomers, terugkerende klanten en (nog) meer bezoek van trouwe klanten, Vooral degenen die dichtbij wonen, gaan overstag. Een sterk vernieuwde, aangename winkel leidt tot ‘location loyalty’, de trouw aan een nabije winkel. Wie een winkel eerst links liet liggen, wordt geprikkeld toch eens een kijkje te nemen en wordt vaak aangenaam verrast. 

Trend 2: Minder papieren folders

Het papieren foldertje wappert zo langzamerhand de winkel uit. Dit heeft overduidelijk te maken met duurzaamheidsoverwegingen en het digitale systeem waarmee consumenten tegenwoordig online kunnen invullen of ze wel of geen folders willen ontvangen. De stijgende papierkosten spelen ook een rol. Tegenwoordig kun je als klant natuurlijk gewoon via een website, app, nieuwsbrief of social media-kanaal op de hoogte blijven van de acties en aanbiedingen.

Trend 3: Jojo-beweging in het centrum

Gemeentes doen steeds meer moeite om dorpen en steden aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld met evenementen, zoals dorpsfeesten en festivals. Dat komt de drukte in de winkelstraat ten goede. Er ontstaat een jojo-beweging: soms rustig, soms druk. Op een alledaagse dag in januari shopt de consument misschien liever online, maar voor speciale gelegenheden komt hij/zij de deur wel uit. Winkels die meedoen aan deze lokale gezelligheid, scoren het best.  
Daar staat tegenover dat nieuwe winkels ervoor zorgen dat lokale shoppers hun winkel dichtbij toch links lieten liggen voor een betere winkelervaring elders.

Trend 4: Fashionwinkels zijn niet langer in stijl

Niets nieuws onder de zon: modewinkels hebben het zwaar. De wildgroei aan webshops heeft de winkelstraat voorgoed veranderd. Opvallend is dat fast fashion winkelketens blijven groeien. En dat maakt het niet makkelijker voor traditionele kledingwinkels.

Trend 5: Green Friday geeft tegengas aan Black Friday

De Amerikaanse koopjesdag Black Friday vergaarde de laatste jaren steeds meer succes op Hollandse bodem, maar krijgt weerstand van Green Friday. Dit is een collectieve beweging die duurzaam winkelen stimuleert. Zo sluiten Dille & Kamille en WONDR op deze dag uit protest hun deuren, geven sommige winkels speciale kortingen op milieuvriendelijke producten, en schenken andere een bedrag aan het goede doel. Kledingmerk Tentree plant op Green Friday bijvoorbeeld tien bomen voor elke item dat over de toonbank vliegt.

Wil je nog meer insider info over de veranderende retail? Lees dan het volledige artikel: ‘Retailtrends in 2024: 10 voorspellingen’ op Retailtrends.nl.