Mode-icoon Edith Dohmen: "Maak van je klant geen fashion victim, maar een fashion hero!"
Fashion Filosoof Edith Dohmen schreef het boek ‘Fashion is Fun’. Ze reisde ooit de hele wereld over als styliste en art-director, maar heeft zich nu toegewijd aan het geven van verkooptrainingen en het aanmoedigen van ‘body acceptance’ en mindpositivity op haar platform edithdohmen.com. Edith vindt dat we alle klanten de winkel héél anders zouden moeten benaderen…
Covergirl
Edith: “Toen ik in 2003 begon als styliste voor magazines, stond er eigenlijk maar één soort vrouw op de cover: jong, dun en wit. Ik probeerde regelmatig wat meer diversiteit in kleur, leeftijd en maten op de cover te krijgen, maar ik kreeg steevast te horen: ‘Nee, dat verkoopt niet’. Gelukkig zijn we anno 2023 al een stuk verder!”
We staan aan de vooravond van een hele nieuwe fashion-industrie!
Fun
“In 2021 lanceerde ik mijn boek ‘Fashion is Fun’, dat draait om zelfvertrouwen en plezier. Een winkel zou – net als je eigen kledingkast –één grote verkleedkist moeten zijn waarmee je kunt spelen, voel de fun in jezelf. Denk niet te praktisch, maak er een feestje van, experimenteer en ga erop uit!”
Zelfvertrouwen
“Vrouwen vragen mij regelmatig hoe het me lukt om zo zelfverzekerd te zijn. Ik heb gelukkig nooit issues gekend met mijn zelfbeeld, ondanks dat ik erg lang ben en absoluut geen maatje 36 heb. Als een broek te kort is, draag ik er toch een paar leuke sokken onder? Omdenken en creatief bezig zijn, is mijn manier om positief om te gaan met ‘issues’ of negatieve dingen die ik ervaar rondom mijn lichaam. Een positieve mindset is volgens mij gezonder dan een volmaakt BMI.”
Nieuwe focus
“Mode heeft vrouwen eeuwenlang onzeker gemaakt. Maar ik geloof dat we aan de vooravond staan van een hele nieuwe fashion-industrie. De nieuwe focus zou moeten liggen op het individu, authenticiteit en persoonlijke aandacht. Zodat de klant met liefde, zelfvertrouwen en kracht naar buiten gaat. Met oprecht advies en de juiste kennis, kunnen de stenen winkels zich enorm gaan onderscheiden van de online shops.”
Fashion hero
“Vrouwen zouden geen ‘fashion victim’ moeten zijn - dus iemand die slaafs alle trends en kledingvoorschriften volgt - maar een ‘fashion hero’! En die verantwoordelijkheid ligt ook bij winkelmedewerkers. Winkelmedewerkers moeten zichzelf onderleggen met meer kennis dan alleen de standaard moderegel. De basiskennis is belangrijk, maar niet allesbepalend. Ik ben bezig met het maken van een nieuwe training voor fashion professionals met deze nieuwe inzichten en kennis en tools.”
Robot
“Ik moedig verkopers aan om niet te snel te oordelen over de klant die binnenkomt. Er wordt zo snel een conclusie getrokken – denk aan de scène uit Pretty Woman. Maar het is beter om een echt gesprek te voeren, met echte vragen. Dus niet: ‘Kan ik u helpen?’ en: ‘Heeft u alles kunnen vinden?’ Haal die robot uit je systeem. Vraag wat de klant al in huis heeft en ontdek wie ze is. Waarom draagt ze het liefste zwart? Omdat ze niet wil opvallen? Er zitten zoveel denkpatronen achter bepaalde kledingkeuzes. Verwen die klant met liefde en zelfvertrouwen.”
Influencer
“Kleed je als winkelmedewerker mooi aan! Je bent de influencer en een voorbeeld voor de klant.”
Quality time
“Ik was vorige week nog bij Famke C in Leeuwarden. Een lingeriewinkel waar alleen op afspraak wordt gewerkt. Zo interessant om te zien hoe goed dat uitpakt voor hun sales... Ik denk dat dit soort ‘quality time’ de toekomst van de retail gaat bepalen.”
[Fotocredit: Dafne Ederveen en Anoesjka Minnaard]