Moet ik me druk maken om de online verkopen?
Ik val gelijk met de deur in huis, mijn antwoord is: ‘Maak je maar druk om de bezoekers in je winkel’. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: ‘Het succes op internet is wel een zegen voor winkels, het dwingt iedereen om wakker te worden en beter te presteren’.
Web successen nuanceren
Het belangrijkste om te weten is dat de verkoopaantallen bij 20% van de online aanbieders ligt. Dit zijn met name de filiaalbedrijven, professionele verkoopplatformen en internationale spelers. Zelfs al groeit de online verkoop van alle aanbieders tezamen naar 30% van het totaal, dan nog blijven winkels de belangrijkste verkoopplek. Het verkopen op internet is vanwege de concurrentie, techniek en proceskosten niet eenvoudig en relatief duur. Het praten over de verkoopsuccessen is wel leuk maar geld verdienen en klanten blij maken dat is veel belangrijker.
Het gaat om Onlife retail
Als de winkel er top bijstaat, dan moet je op internet laten zien wie je bent, wat je biedt en hoe je het doet. Zo kunnen mensen zich met de winkel verbinden. Mensen zijn permanent online en daar moet je dus kansen zoeken en benutten. Het maakt mensen niet uit waar ze iets kopen. Het gaat om de beleving en het gemak dat ze ondervinden bij producten zoeken en kopen. We vinden als mens, dus ook als klant, aandacht krijgen lekker en internet biedt bij uitstek die mogelijkheden. Wijnand Jongen, de directeur van ThuisWinkel, schreef een interessant boek: ‘Het einde van online winkelen’. Hij geeft duidelijk aan hoe internet en de traditionele stenen winkels met elkaar versmelten. Het gaat om de mensen die de hele dag met internet verbonden zijn. Ze zijn ‘Onlife’ en verwachten overal te slagen. Winkels bieden daarom steeds vaker services en producten online, ook in de winkel. Webwinkels starten meer en meer winkels, die zijn er dan permanent of tijdelijk. Het gaat er vooral om passende oplossingen in te zetten. Worden je kanten blij? Kan je het als aanbieder permitteren om te investeren en wat levert het je op? Wie heeft er profijt?
Je druk maken voor de klanten
Klanten verwachten steeds vaker een persoonlijke touch en/of benadering, dat is waar het om gaat. Teams moeten, net als bij sportelftallen, elkaar lekker aanvullen. De ene is goed in gastvrijheid, styling, storytelling en de ander in het sec verkopen. Je moet als teamspeler snappen hoe klanten zich gedragen, je moet weten hoe je ze kan plezieren. Maak je het kopen leuker en/of makkelijker? De vraag is dus niet: ‘Moet je je druk maken om de online verkopen? De vraag is meer: ‘Hoe druk moet ik me maken voor de klanten?’ Kan je het aan? Heb je de drive en kennis? Je hoeft niet alles te doen voor alle klanten op alle plekken. Het is onmogelijk om iedereen blij te maken. Het is zaak om samen na te denken: ‘Waarmee onderscheiden we ons naar klanten en hoe maken we ze heel blij?’ ‘Durven we keuzes te maken?’. Je druk maken gaat vooral om: ‘Waar en wie kan het Onlife beter?’
Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto