28/07/2022 | Leestijd 3 minuten

Nathalie (32) kan zich geen leukere baan wensen: “Het is net een snoepwinkel”

Werken in de bruidsmode is voor veel meisjes een droom. Voor Nathalie de Jong (32) kwam deze droom 12,5 jaar geleden uit. Zij werkt bij Atelier Speksnijder in Bergambacht. Hier is zij niet alleen aanstaande bruiden van dienst, ook vervult zij administratieve taken. “Die combi maakt mijn werk extra leuk.”

Nathalie (32) kan zich geen leukere baan wensen: “Het is net een snoepwinkel”

Jouw loopbaan tot nu toe in een notendop?

“Ik ben begonnen bij WE. Werken in de bruidsmode was echter een grote droom. Toen ik een vacature zag bij Speksnijder, heb ik direct gereageerd. Ik werk hier nu bijna 12,5 jaar. Sinds vorig jaar heb ik een meer aansturende functie.”

Mensen die gaan trouwen nemen altijd een gezellige sfeer met zich mee

Welke opleidingen heb je gevolgd om te komen waar je nu bent?

“Toen ik bij WE werkte, volgde ik de opleiding verkoopspecialist. Het laatste leerjaar hiervan heb ik bij Speksnijder afgemaakt. Daarnaast heb ik de opleiding modeadviseur van DETEX afgerond en vorig jaar ook nog de manager-opleiding van DETEX. Om bij te blijven krijgen wij bovendien ieder jaar een ‘opfriscursus’ via DETEX.”

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

“Sinds mijn functie is veranderd, begint de dag voor mij met het checken van de mail. Ik rooster mijzelf gedeeltelijk uit, zodat ik tijd heb voor administratieve taken én vrij ben voor vragen van anderen. Daarnaast ben ik ook nog graag met klanten bezig.”

Wat maakt werken in de bruidsmode zo leuk?

“Mensen die gaan trouwen nemen altijd een gezellige sfeer met zich mee. Bovendien ben je iedere dag weer met mooie producten bezig; niet alleen bruidsjurken, maar ook sieraden, lingerie en schoenen. Het is net een snoepwinkel. Samen met de klant werk je altijd naar een mooi eindresultaat toe. De waardering die je hiervoor krijgt, is onbeschrijfelijk.”

Wat is een typisch voorbeeld van iets wat je in de praktijk hebt geleerd?

“Zonder twijfel: mensenkennis! Al doende leer je goed te luisten, aan te voelen hoe mensen zijn en wat ze willen. Als je een hele rustige klant hebt, moet je zelf niet heel wild gaan doen en vice versa.”

Hoe belangrijk is service?

“Heel belangrijk. Wij hebben een eigen atelier, wat veel mogelijk maakt. Als iets niet kant-en-klaar bij de fabrikant vandaan komt, kan het hier worden aangepast. Ik denk dat het daarbij ook belangrijk is dat je wel altijd een duidelijke mening geeft, zonder druk uit te oefenen. De klant bepaalt uiteindelijk altijd zelf.”

Wanneer ga je met een tevreden gevoel naar huis?

“Als ik op een dag tevreden klanten heb gehad en al mijn andere taken lekker heb kunnen uitvoeren. Soms betekent dit dat ik iets moet delegeren. Dat heb ik echt moeten leren, maar inmiddels weet ik heel goed dat alles ook goed komt als ik het loslaat.”

Zelf je droomjurk al mogen uitkiezen?

“Zelf ben ik nog niet getrouwd, maar ik ga wel ieder seizoen samen met mijn collega op pad om de mooiste droomjurken voor onze bruiden te selectereren. Ook heb al veel shows mogen lopen en fotoshoots gedaan. Jurken genoeg aan gehad dus!”

Meer weten?

Het vak van coupeur kun je leren op de meesteropleiding Coupeur Amsterdam. Hier leer je het ware coupeurvakmanschap op een hoogwaardig niveau. Afgestudeerde leerlingen gaan na het volgen van de drie jaar durende voltijdopleiding aan de slag op het hoogste kwaliteitsniveau bij ateliers van winkels, theatergezelschappen, couturiers of vestigen zich als zelfstandig coupeur. 

Meer info