12/07/2017 | Leestijd 4 minuten

Noem mij nooit ‘ouwe lul’

Je bent vijftig en hebt een fantastisch leven. Daar is nu een naam voor: een Quintastic. Onze blogger Harry Bijl is er eentje. Hij leerde onlangs hoe je deze groep in de winkel voor je kan winnen.

Noem mij nooit ‘ouwe lul’

Door Harry Bijl

Toen mijn vader 57 was ging hij vervroegd met pensioen. Ik ben nu 57 en sta nog vol in mijn heerlijke en zeker werkzame leven. Mijn vader is nu 81 en doet sinds die tijd alleen maar leuke dingen. Ik heb het ontdekken en bezig zijn met name van hem. Regelmatig stuurt hij me artikelen en linkjes over retail ontwikkelingen. Ik zie en zag mijn vader nooit als een oude man of bejaarde.

Quintastics

Van de week hoorde ik van onderzoekster Sandra van Vemden dat ik een Quintastic ben. Zij werkt bij research bureau Mare. Quintastic is een nieuw woord. Het is de versmelting van het Latijnse quinquagenarian (de 50 voorbij) en het Engelse fantastic. Quintastics gaat over mij, een 50-plusser geboren tussen ’56 -‘70). In Nederland praten we over 3,7 miljoen mensen die tot deze groep behoren. Dé vijftigplusser bestaat helemaal niet en meestal worden ze verkeerd aangesproken. Dat is de belangrijkste les die ik uit haar presentatie leerde.

De mythes
Behandel een Quintastic vooral niet als een hulpbehoevende oudere. Denk niet dat ze aan het afbouwen zijn en willen genieten van hun rust. Bijna de helft van deze groep wil binnenkort een training of studie gaan volgen. Zelfs 60% denkt niet eens na over het pensioen. Lekker de kinderen uit huis en de handen vrij? Dat geldt voor een klein percentage. Bij 44% wonen er nog kinderen in huis en 29% heeft niets eens kinderen. Hebben ze de schaapjes op het droge? Voor de een deel is dat zo, een grotere groep heeft het financieel zwaar en zit zonder werk. Ze hebben niets met computers? Meer dan 60 % vindt technologie boeiend. Veel zijn smartphone verslaafd; 36% zegt zelfs niet meer zonder te kunnen.

Hokjes denken
Er is niet één type vijftiger. Maar als vanuit commerciële acties in hokjes wilt denken, dan is deze groep in grofweg in vijf segmenten, of persona, in te delen. Daarbij is gekeken naar dominante gedragscriteria die iets zeggen over de groep, hun ego en of ze introvert of extravert zijn. De grootste groep zijn de Doeners (28%) op de tweede plaats zien we de Delers (21%). Op drie gevolgd door de Dromers (19%). De Durfal (16%) staat gelijk met de Denker (16%) op plaats vier en vijf. Wil je meer informatie over dit interessante onderzoek of het boekje kopen? Kijk dan hier.

50 is het nieuwe 50
Deze groep mensen is gewend zich voortdurend aan te passen aan het leven. Ze staan er middenin; 78% voelt zich jonger dan ze zijn. Als je deze groep begrijpt en ze gepast aanspreekt, dan kun je ze voor ze winnen. Ze willen vooral niet betutteld worden of een sticker op zich krijgen als een nieuwe veertiger. Voor hen is het simpel: Je bent zo oud als je bent: 50 is het nieuwe 50. Niet jonger en niet ouder. Je moet op deze groep vooral geen leeftijdssticker plakken. Spreek ze aan op hun drijfveren en gedrag. In je eigen commerciële belang kun je dat ook maar beter doen. Ik geen oude lul en jij geen puber toch?’


Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto.

Foto: Fifty something stijlicoon Alessandro Manfredini