11/11/2018 | Leestijd 3 minuten

Op stadssafari in Den Bosch

Op woensdag 31 oktober ging de stuur- en werkgroep Interieuradviseurs op stadssafari in het Brabantse Den Bosch. Deze club buigt zich over de rol van toekomstige interieuradviseurs. De dag werd afgetrapt met, hoe kan het ook anders, een Bossche bol van Banketbakkerij Jan de Groot. Op een goede (chocolade)bodem en na een inspirerende presentatie van Harry Bijl, auteur van 'Hoera, ik heb een winkel!', bezocht de groep winkelconcepten die het net even ‘anders’ doen.

Op stadssafari in Den Bosch

Wat draag jij bij?

09.00u Den Bosch, Harry Bijl trapt de dag enthousiast af: “Er is tegenwoordig zo ontzettend veel mogelijk, maar excelleren doe je alleen met focus. Verras je klanten daarom met bezieling, maak ze blij en kies: wie ben jij en wat draag je bij?” Met deze vraag in het achterhoofd gaat de stuur- en werkgroep Interieuradviseurs op pad. Deze opleidingscoördinatoren leiden de interieuradviseurs van de toekomst op. Vandaag komen zij samen om te zien hoe het ‘anders’ kan. 

Alles voor beleving

De safari start bij ‘VANILIA’. Giene, de assistent bedrijfsleidster, vertelt daar in geuren en kleuren over het achterliggende concept: “Hier draait alles om beleving. Iedere VANILIA-winkel bevindt zich in een monumentaal pand. En de klant bieden wij een stukje ‘onthaasting’.” Na een kijkje in de prachtige lichte ruimte, met een plafond gemaakt van de onderkant van een houten schip, vertrekt de groep naar locaties nummer twee en drie.

Plekverrijker 

Harry ziet ‘Zoomers’ als het warenhuis van de toekomst: “In dit oude postkantoor zet deze winkel het ‘gevoel’ dat zij wil uitdragen maximaal neer. Een absolute bron van inspiratie en een prachtig voorbeeld van een plekverrijker”. Ook over het in Nederland relatief nieuwe ‘Casa’ spreekt Harry positief: “Blokker Holding gooit hoge ogen met deze nieuwe telg. Hier vind je lifestyle voor een zacht prijsje. Hét antwoord op de vraag van de consument.”

Op gevoel

Na een korte stop bij ‘Omoda’, waar medewerkers niet achter de balie, maar naast de klanten staan, stappen we binnen bij conceptstore ‘Pearson’. Eigenaar Wijnand vertelt hier hoe zijn jongensdroom werkelijkheid werd: “In alles wat ik doe, volg ik mijn gevoel. Dat resulteert in deze unieke verzameling design in een klein pandje in het centrum van Den Bosch. In producten ga ik niet voor het ‘gros’, maar voor fijngevoeligheid. Bij mij vindt de klant producten met een verhaal.”

Een nieuwe generatie

Harry laat het liefst nog véél meer winkelconcepten zien, maar de groep moet door. Zij bespreekt die middag de toekomst van een nieuwe generatie interieuradviseurs: wie is zij en wat draagt ze bij?”