Pak die kans om te scoren!
Op de winkelvloer is het hard werken. Er moet van alles gebeuren. Hoe combineer je al die taken, zonder ergens tekort te schieten?
Door Patricia van Amelsvoort
Werken in de woonbranche is een prachtig vak: je helpt mensen van hun huis een thuis te maken. En dat is dankbaar werk. Doe je je werk goed, dan zie je mensen blij en tevreden je winkel verlaten. Daar krijg je zelf ook een goed gevoel van. Een geslaagde verkoop zorgt voor energie – maar je moet er óók energie in stoppen. Voor managers in deze branche is er ondersteuning genoeg. Zij kunnen trainingen volgen om hun leidinggevende capaciteiten, logistieke vaardigheden en vakkennis bij te spijkeren en krijgen allerlei instrumenten aangereikt om hun omzet te verhogen. Dat zit dus wel snor. Maar voor de mensen op de winkelvloer ligt dat anders.
Worstelen
Die zie ik nog te vaak worstelen. In een meubelzaak is het hard werken. De voorraad moet uitgepakt, de winkel moet gestyled, er moet schoongemaakt worden. O ja, en dan heb je ook nog klanten die geholpen willen worden. Door alle bijkomstigheden zou je dat bijna uit het oog verliezen. Hoe combineer je in vredesnaam al die taken, zonder het gevoel te hebben dat je op alle fronten tekort schiet?
Scoringskans
De mensen op de winkelvloer, die maken het verschil. En daarom richt ik mijn verkooptrainingen speciaal op hen. Met korte, praktijkgerichte workshops die handvatten bieden in je dagelijks werk. Vaak weten mensen simpelweg niet wat ze kunnen doen om het maximale uit een verkoopgesprek te halen. Door een paar kleine dingen aan te passen in gedrag of vraagstelling, kun je de scoringskans op de vloer verhogen. Geloof me: in de meeste gevallen is er helemaal niet zoveel nodig om verkooppersoneel sterker te maken. Je moet gewoon leren om elke kans te zien én te benutten. Want één ding is zeker: Je mist 100% van de kansen die je niet pakt.
Patricia van Amelsvoort stond jarenlang zelf op de winkelvloer. Haar ervaring bundelde ze in Verkoopkracht: haar bedrijf geeft verkooptrainingen, speciaal voor de woonbranche. In haar blogs deelt ze haar beste verkooptips met jou. Nieuwsgierig hoe ze te werk gaat? Bekijk dan deze video.