Rowena (32) geeft coaching bij Bristol: “Ik wil dat anderen net zo kunnen groeien als ik!”
Rowena de Heij (32) gunt anderen nét zo’n mooie groei op de carrièreladder in de retail als zij heeft meegemaakt bij schoenenketen Bristol. Ze begon als vakantiehulp, maar zou uiteindelijk opklimmen tot weekendhulp, filiaalmanager, trainingscoördinator en sales projectcoördinator. Dus geeft ze trainingen aan medewerkers bij Bristol, onderdeel van de Euro Shoe Group (ESG).
Vakantiebaantje
Rowena: “Op mijn vijftiende begon ik met een vakantiebaantje in een filiaal van de Bristol winkel op het Theaterplein in Zoetermeer. Daarna is het snel uit de hand gelopen, haha. In de goede zin, dan. Ik werkte eerst parttime, want ik volgde een studie grafisch vormgever en multimediadesign. Vervolgens ben ik nog een tijdje geswitcht van baan. Ik verhuisde naar Antwerpen, om te werken als projectmanager bij een compleet ander bedrijf.”
Ik geef alle soorten trainingen op de werkvloer die je maar kunt bedenken.
Telefoontje…
“In 2017 kreeg ik ineens een belletje van mijn voormalige werkgever, Bristol. Ze zochten iemand die HR-trainingen kon geven aan medewerkers. Dat leek me zo gaaf!”
Hoofdkantoorbaan
“Mijn werkdagen zien er natuurlijk wel ineens heel anders uit! Eerst stond ik nog op de winkelvloer als schoenverkoper, nu heb ik ineens een kantoorbaan op het hoofdkantoor van Euro Shoe Group. Ik ben veel aan het bellen met collega’s van alle Bristol-filialen over de werkprocessen en eventuele veranderingen. Verder ben ik ook veel bezig met het opzetten van projecten en trainingen.”
Trainingen
“Ik geef alle soorten trainingen op de werkvloer die je maar kunt bedenken: van klantvriendelijkheidstrainingen tot softwaretrainingen… Daar heb ik eerst een training voor gevolgd. Ik laat me dan ook telkens bijscholen via externe organisaties, zoals DETEX, bijvoorbeeld.”
Lean
“Naast de trainingen, werk ik ook als projectcoördinator. Zo houd ik me al een paar jaar bezig met ‘lean management’: een term uit de technische sector die zoveel betekent als het creëren van maximale waarde voor de klant met zo min mogelijk verspilling. We hebben bijvoorbeeld gemeten hoelang de verschillende werkzaamheden duren in de winkel. Je kunt er een heel rekenmodel op zetten.”
Black belt
“Ik zou mezelf nog wel verder in willen ontwikkelen binnen de ‘lean management’, en ontdekken hoe sommige processen nóg beter en efficiënter gemaakt kunnen worden. Uiteindelijk wil ik mijn ‘black belt’ hebben gehaald op dit gebied.”
Opleiden
“Op dit moment ben ik bezig met het opleiden van verschillende coaches in het bedrijf, zodat anderen dus óók weer les kunnen geven! We gaan mensen opleiden in veel verschillende filialen van Nederland en België.”
Schoenen
“Als ik mensen ontmoet, kijk ik altijd meteen naar de schoenen. Dat hoort bij het vak, haha. Ik weet er zo veel over…”
Handboek
“Naast al mijn andere werkzaamheden, ben ik op dit moment bezig met het publiceren van een handboek over hospitality-training. Die schrijf ik trouwens helemaal zelf!”
Kans
“Ik ben nog lang niet klaar met dit vak. Zeker niet. Ik vind het heel bijzonder dat ik deze kans heb gekregen. Ik leer nog elke dag. En als ik zie wat een mooie groei ik heb doorgemaakt, vind ik het alleen maar mooi als anderen diezelfde kans krijgen!”