Store of the Future
Wist je dat we in Den Haag de Store of the Future hebben? Wat daar zo leuk aan is? Ik zou zeggen ga daar maar eens kijken. In het Winkelcentrum New Babylon hebben we nu een Winkel Lab waar je als klant winkelen op een andere manier kan ervaren.
Door Harry Bijl
Winkelen anders ervaren
Het bijzondere is ook dat het gedrag van klanten een jaar wordt gevolgd en dat klanten naar ervaringen wordt gevraagd. Dat is nuttige informatie waarmee het winkelen en de Apps die gebruikt worden in de Retail verbeterd kunnen worden. In witte schorten lopen de winkeldokters rond om consumenten te informeren en, waar nodig, te helpen.
We moeten blij zijn dat bedrijven investeren in vernieuwingen. Zonder innovaties in de winkels kunnen we op termijn klanten niet de nodige extra aandacht geven. Klanten willen meer beleving of gemak bij het winkelen. Het is daarom heel belangrijk om de Customer Journey te kennen. Je moet dan denken aan: ‘De klanten op het juiste moment, de maximale aandacht geven’. Aandacht waar ze heel blij van worden, omdat je rekening houdt met de koop fase waarin een klant zit. Zijn ze inspiratie aan het op doen? Willen ze al bijna kopen? Verwachten ze die extra service na de aankoop?
Winkelen moet voor de klanten leuk en gemakkelijk zijn en dat maakt het voor de verkoop niet eenvoudig. Naast super persoonlijk contact en advies wil de klant ook eenvoudig kunnen afrekenen, iets terug brengen of rust bij het aanpassen. Klanten nemen alle ervaringen mee en overwegen een nieuwe aankoop ook op basis van alle contacten die ze hebben met de winkel. Zijn ze goed dan zit je safe voor de next time, maar oh wee als er weer iets niet lekker verloopt. Nee, klanten hebben een kort lontje en rekenen je af op de laatste koop ervaringen.
Het is goed dat we met de Store of de Future nieuwe inzichten krijgen of dat vermoedens bevestigd worden. Wees eerlijk.. wat weet je eigenlijk van het shopgedrag van jouw klanten? Maak je ze maximaal blij? Als je van je vak houdt, dan vind ik dat je echt snel eens moet gaan kijken in Den Haag.
Dit artikel verscheen eerder op Inretail site.
Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto