Stylist Anya van de Wetering: “Ik doe alles volgens mijn buikgevoel”
Anya van de Wetering van Kamer 465 is stylist in hart en nieren. Zij maakte - én maakt nog steeds - vele producties voor toonaangevende bladen. Ze gaf ons tijdens de vtwonen&designbeurs een rondleiding door het door haar ontworpen huis van Eigen Huis & Interieur. Tijdens een autorit naar België voor een brainstormsessie over kleuren en dessins, vertelt zij honderduit. Over haar jeugd, over haar passie voor het vak én over jonge ontwerpers.
“Als kind was ik al een echte straat- en strandjutter. Ik haalde, tot ergernis van mijn moeder, altijd allemaal spullen naar huis”, steekt zij van wal. “Wij woonden op een woonboot in Den Helder. Mijn moeder was coupeuse, mijn vader was ongelooflijk handig en maakte van alles. Ik hielp hem vaak en ik naaide en breide ook al. Handig zijn en dingen maken zat er dus al jong in.”
‘Kijken’
In eerste instantie wilde Anya het onderwijs in, ook lonkte de Rietveld Academie. Het werd echter de Mode Academie. “Hier heb ik een geweldige tijd gehad. We gingen onder meer naar Jean Paul Gaultier in Parijs. Hoe hij in de jaren ’80 alles bij elkaar raapte, was ongehoord. Dat waren hele andere tijden.”
Zelf scharrelde zij haar stoffen ook overal vandaan. Modellenwerk hielp haar écht mooie stoffen te kunnen kopen. “In die tijd ontdekte ik de fotostyling en werd me duidelijk dat alles wat je vormgeeft te maken heeft met ‘kijken’, of het nu gaat om een jas of om een stoel. Je bent vormgever of je bent het niet! Het is zo jammer dat alles vaak in hokjes wordt gestopt.”
Benieuwd naar het werk van Anya? Zij neemt je in deze video mee door het huis van Eigen Huis & Interieur:
Kamer 465
Anya stapte bewust uit dat ‘hokje’ en richtte samen met Marie-Claire Lambalk concept- en stylingbureau Kamer 456 op. “We begonnen wel met het ontwerpen voor modemerken, van lieverlee kwam er steeds meer interieur bij. We werden gevraagd door onder meer Resicende, Eigen Huis & Interieur, VT Wonen en ELLE Decoration. Het gevoel voor mode wordt vaak nog meegenomen. In de laatste Residence (nr. 12) gebruikten we bijvoorbeeld een jurk van Claes Iversen in het interieur.”
Daarnaast doet Kamer 465 nog altijd veel voor fabrikanten, zoals Linteloo, Artifort, Rietveld en Dutch Originals. “Wij zijn met die merken meegegroeid in de loop der jaren, zo mooi!”
Handtekening
Het combineren van design met mooie ‘vondsten’ is haar handtekening geworden. “Ik houd van kleur, mooie stoffen en designstukken, maar combineer dit graag met alles wat ik vind, zoals een mooi oud vaasje. Een Picasso naast een oude Dogon-trap; ik houd daar van. Mijn absolute lieveling is het dressoir van Gerrit Rietveld. Mijn liefde voor zijn werk is er altijd al geweest. Ooit vond ik een Rietveld-stoel bij het vuilnis. Of die echt is of niet, dat maakte helemaal niet uit.”
Down to earth
Alles valt of staat volgens Anya met kansen krijgen, samenwerken en met af en toe buiten de gebaande paden treden. “Mensen proberen altijd heel gestructureerd te werk te gaan. Dat is goed, maar soms is het ook belangrijk om daar buiten te kijken. Zelf zeg ik niet makkelijk nee en doe ik alles volgens mijn buikgevoel. Dat brengt me veel. Laatst hoorde ik dat ik zo lekker ‘down to earth’ ben. Dat is mooi om te horen, maar ik doe het niet alleen. Het is belangrijk dat je samenwerkt en kansen krijgt, bijvoorbeeld van bladen en fabrikanten, maar ook toeleveranciers zijn belangrijk. Samen kom je hogerop.”
Jonge designers
De stylist heeft tot slot ook oog voor jonge designers. “Neem Teun Zwets, die ontwerpt met restfafval. Ik adviseer jongeren die graag met hun handen werken altijd om eerst een vak te leren, meubelmaker bijvoorbeeld. Het Hout en Meubileringscollege is een mooie opleiding. Heb je meer in je mars? Dan kun je een eigen merk gaan ontwikkelen. Een belangrijke tip: kijk goed om je heen, wat leeft er? Er is zoveel leuks te zien. Ga bijvoorbeeld naar de Dutch Design Week elk jaar in Eindhoven. Ook in Den Haag was laatst in november een nieuw designfestival: Design Passage.”
Kamer 465 is te volgen via Instagram: @kamer465.