‘Touch me!’ Een scherm in de etalage. Is dat handig?
Steeds meer winkels hebben een digitaal scherm in de etalage. Dat is een spannend nieuw speeltje voor de passerende klant. Die klikt nieuwsgierig op het touchscreen. Belandt in één klik in een virtuele paskamer. Past een nieuwe jas. Bekijkt zichzelf. En dat zonder ook maar één voet over de drempel te hebben gezet! Leuk. Wat weten we over deze schermen?
Wat denk jij? Wordt de winkelstraat in de toekomst één lange digitale promenade? Hebben we echt nóg meer schermen nodig in deze online digitale maatschappij? Wat zijn de voordelen van zo’n scherm in de etalage?
Dit doet een scherm in etalage
In september 2020 is uitgebreid onderzoek gedaan naar interactieve schermen in de etalage. Daar kwamen een aantal voordelen uit naar voren:
- Stopkracht: Digitale schermen hebben een bewezen aantrekkingskracht op de passant. En aandacht is goed. Wil jij meer leren over hoe je de winkel aantrekkelijk maakt voor voorbijgangers? Lees dan dit artikel van Marie Gon.
- Informatie: Een interactief scherm is een handige communicatie-tool, bijvoorbeeld om de klant op de hoogte te brengen over nieuws, aanbod en prijzen.
- Bezoekintentie: Volgens het onderzoek zijn klanten over het algemeen eerder geneigd om de winkel ook daadwerkelijk te bezoeken nadat ze zijn geïnformeerd via een scherm. Oftewel: zij hebben een hogere bezoekintentie.
- Interactief: Voorbijgangers worden actief betrokken bij de winkel doordat ze kunnen navigeren via het touchscreen. Zo weten zij bijvoorbeeld direct of hun favoriete paar sneakers nog op voorraad is, of kunnen ze zelfs een digitaal kledingstuk passen. Dat creëert betrokkenheid met de klant, op een speelse manier.
- Direct klantenonderzoek: Winkeliers kunnen gemakkelijk de wensen van bezoekers meten met een scherm. Zij hebben een tool in handen die eerst eigenlijk alleen voorbehouden was aan online marketeers. Dat geeft interessante informatie. Wat kan er beter in de winkel? Wat mist er? Wat zijn de wensen van de klant?
Kortom…
Oftewel, interactieve schermen in de etalage wekken nieuwsgierigheid en betrokkenheid van de passerende bezoeker. Deze technische hoogstandjes zijn bovendien een handige bron van informatie – zowel voor de klant, als voor de winkelier. De handige informatiestroom gaat dus twee kanten op: de klant komt meer te weten over de winkel, de winkel komt meer te weten over de klant.
Hoe kun je een scherm toepassen?
Praten jullie met het verkoopteam weleens over de invulling van de etalage? Mist er misschien wat inspiratie? Of heeft jouw baas weleens gezegd dat hij graag wat moderne toepassingen zou willen zien? Dan kan een digitaal scherm misschien wel een interessante vernieuwing bieden voor de winkel.