Trends die het retaillandschap veranderen
Vorige week was ik op het Retail Outlook Event in Amersfoort. Een boeiend congres waarin negen innovatieve trends die het retaillandschap veranderen gepresenteerd werden. Elk ondersteund door een korte presentatie van een retailer die al bezig is om de betreffende trend in te vullen!
Door Theo van Elk
Trends in het retaillandschap
Het viel mij op dat veel trends ook gewoon in te vullen zijn door woonretailers. Het gaat niet alleen om digitalisering, dat is slechts één van de 10 trends. Daar hebben we het wel vaak over, maar het bouwen aan een succesvolle winkel heeft veel meer dimensies. En daar kan iedere lokale retailer gelijk mee aan de slag.
Mooi voorbeeld is de trend “Individualisering”. Deze werd concreet vertaald in maatwerk. Maatwerk in producten, communicatie en service. Is dat nu een trend? Het lijkt niet zo, want dit doen we toch al jaren? Maar natuurlijk is het een trend, want hiermee wordt de échte 1-op-1 benadering van de consument bedoeld: bied producten aan die volledig zijn toegesneden op de wensen en behoefte van de klant. Communiceer met hem of haar over wat ze nodig heeft en doseer dit. En lever de gewenste service, hoe ver die ook gaat.
Maar dit doen we elke dag toch al, hoor ik mening woonretailer al zeggen. Ik denk dat het zo lijkt, maar dat dit veel scherper en intenser moet. Stel je vragen als “weet ik wel genoeg van de klant om het juiste advies te geven” en “hoe relevant is al mijn communicatie voor de klant” of “hoe persoonlijk ben ik eigenlijk in de klantbenadering en krijgt mijn klant wel voldoende aandacht”. Ik vermoed dat er nog enorm veel te verbeteren valt. En daarmee meer resultaat te behalen.
Bron: Retail Outlook Event ‘Samenvatting congres in 10 concrete actiepunten voor retailers’
Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.