Vakantie dip
Het is weer vakantietijd. Dat betekent dat een hoop consumenten weg gaan en het vaak wat stiller wordt in de winkel. Veel woonwinkels besluiten op dat moment dan ook maar dat het ook in de winkel vakantie is. De promotie – activiteiten worden gestopt, de winkelbezetting wordt geminimaliseerd en ook de werkzaamheden in de winkel gaan in een lager tempo. Een echte vakantie dip.
Door Theo van Elk
Seizoensinvloed
Is dat terecht ? Natuurlijk zijn er minder klanten die in je winkel kunnen komen. En het is zeker zo dat het bezoek aan een woonwinkel vaak minder wordt als het echt mooi weer wordt. Maar er blijven nog meer dan voldoende consumenten in Nederland die bijv. actief bezig gaan met het interieur, of een groep mensen die net de sleutel van hun nieuwe huis hebben en dit willen (laten) inrichten.
Uit onderzoek van INretail blijkt namelijk dat het seizoenspatroon in de woonbranche vrij beperkt is. Ook in de maanden Juli en Augustus wordt gemiddeld per maand meer dan 8% van de jaaromzet in interieurproducten verkocht ! Er is wel een kleine dip, maar lang niet zo sterk als we vaak denken.
Kortom, zie de zomer als een kans: andere winkels doen niets dus liggen er kansen als je wel iets gaat doen: een leuke zomerpromotie, cocktaildagen, ijscoman in / bij de winkel, een leuk terrasje voor de winkel, speciale zomeraccessoires, gratis zonnebrillen of een strandpakket. Mogelijkheden genoeg die je nog kunt aanpakken om van de zomerdip een goede omzetperiode te maken.
Laat je niet beïnvloeden door het algemene sentiment in de markt en pak je kans. Ik weet zeker dat je er geen spijt van zult hebben.
Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.