15/07/2015 | Leestijd 2 minuten

Van fast fashion naar flow fashion

Modemerken zijn genoodzaakt steeds sneller in te spelen op trends. Ook Nederlandse labels moeten hier aan geloven. Zij kijken de kunst af bij bijvoorbeeld Zara, een merk dat naast een vaste collectie ook ruimte heeft voor items waarmee ze op hele korte termijn in kunnen spelen op trends.

Van fast fashion naar flow fashion

Inspelen op de trends

Ook C&A werkt met twee verschillende collecties: Eén voor de lange termijn, met doorlooptijden van zes tot negen maanden en één voor de korte termijn met een doorlooptijd van twee maanden. Met deze collectie kunnen zij snel inspelen op de nieuwe trends. Zij geven aan dat internet en social media voor hen onmisbare tools zijn om snel in te kunnen spelen op ontwikkelingen wereldwijd. 

Niet elke merk kiest voor dezelfde methode. Een andere aanpak is bijvoorbeeld het overslaan van voorverkoopseizoen. Maarten Vaessen van investeringsmaatschappij Varova geeft hier uitleg over in het zomernummer van RetailTrends: “Met deze aanpak kunnen nieuwe kledingmerken met wie we samen werken drie tot vier maanden tijd winnen. Deze methode zetten wij in bij ons merk Sissy-Boy en de private labels van Men at Work”.

RetailTrends interviewde Kledingeconoom Rens Tap van branchevereniging Modint over dit zelfde onderwerp. Hij noemt deze ontwikkeling liever flow fashion in plaats van fast fashion: “Het ontwerpen, produceren en distribueren van kleding wordt een ‘ongoing business’. Kleding wordt niet in grote hoeveelheden in het voor- en najaar de winkels in gehangen, maar wordt gedurende het hele jaar in de juiste hoeveelheden aangeboden aan de consument."

“Fast fashion heeft een negatieve lading gekregen omdat het daarbij niet draait om kwaliteit maar om het vermogen zo snel mogelijk in te spelen op trends. Om anno 2015 aan de vraag van de klant te kunnen voldoen moet je gebruik maken van minimaal één van de volgende methoden” zegt Marcel te Lindert in het magazine. “Dit zijn versnippering van collecties en versnelling van de keten. Zara en H&M boeken succes door beide methoden te combineren.”

Bron: RetailTrends