06/06/2016 | Leestijd 2 minuten

Verkoop in winkel of webshop

Er zijn steeds meer (woon)winkels die werken met een webshop. En dan kan zich een ongewone situatie voordoen. De klant komt in de winkel voor een bepaald product dat niet in de betreffende winkel voorradig is. Helaas wordt er dan vaak “nee” verkocht en constateert die klant later dat het product wel beschikbaar is in de webshop van de betreffende organisatie.

Verkoop in winkel of webshop

Door Theo van Elk

Stel de klant centraal


Een vreemde situatie? Dat lijkt wel zo, maar dit komt veel vaker voor dan je denkt. Veel winkels beschouwen de webshop als een aparte, extra winkel en organiseren deze dan ook los van de andere winkels. En ook de medewerkers weten relatief weinig van de mogelijkheden via de webshop en worden ook helemaal niet betrokken bij deze webshop. De voorraad staat vaak op een aparte locatie en ook daar is heel weinig inzicht in.

Vanuit de organisatie is dit soms nog wel te begrijpen, maar dan wordt één essentieel punt vergeten: de klant. Voor de consument is een winkel of een webshop namelijk niet een andere manier van winkelen, maar gewoon een mogelijkheid om het gewenste product aan te schaffen. En waar ze het kopen is afhankelijk van het moment dat ze het nodig hebben en de plek waar ze toevallig aanwezig zijn. En ze hebben er niets mee te maken dat een bepaalde organisatie het eigenlijk liever anders wil regelen, omdat dat “beter uitkomt”.

De opdracht voor elke winkel met meerdere kanalen is heel simpel: organiseer je activiteiten rond de klantwens, de klantbehoefte en zorg dat je die zo goed mogelijk invult. Belangrijk hierbij is om je medewerkers hier ook actief bij te betrekken. Laat ze de voordelen zien van extra verkoopmogelijkheden via de webshop en deel ook het succes met ze, door bijv. ook provisie te verlenen over deze verkopen.

En nog beter, benut ook de mogelijkheden van Internet beter: laat een consument een product reserveren in de winkel, maak online afspraken, combineer de levering van internet en winkelbestellingen. Uitdagingen genoeg, waarbij de klant altijd centraal staat.

Theo van Elk</strong> van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.</p>