“Nooit verwacht dat een verkooptraining zo leuk zou zijn!”
Rick, de medewerker van een woonwinkel, stond nou niet bepaald te springen toen verkooptrainer Patricia van Amelsvoort hem een verkoopcursus kwam geven, maar die mening draaide al snel compleet de andere, blije kant op. Helemaal toen hij dankzij Patricia’s adviezen ook nog eens order binnensleepte van 7000 euro. En nog veel belangrijker: hij kreeg meer plezier in zijn werk. Patricia blikt terug op deze bijzondere samenwerking.
Verkopen in een woonwinkel
“Rick werkte inmiddels een maand of acht als verkoper bij een woonwinkel. Door corona had hij niet zoveel verkooptraining gehad als ik graag zou willen. Hij verkocht goed, maar ik wilde graag met hem terug naar de basisbeginselen van het verkopen: hoe spreek je een klant aan, hoe bouw je een verkoopgesprek op en hoe hou je de klant bij je.”
Een training volgen is geen motie van onvermogen, maar juist een bewijs van je professionaliteit.
Verkooptraining? Nee bedankt
“Had Rick zin in die training bij mij? Niet bepaald: toen hij de eerste keer binnenkwam straalde de weerstand van hem af. Maar gedurende de dag draaide hij bij. Hij deed mee, werd steeds nieuwsgieriger en begon er zelfs lol in te krijgen. Aan het einde van de training vroeg ik hem: wat vond je ervan? Rick zei: ‘Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ik heb er veel van opgestoken. Ik vond het echt leerzaam en leuk.’”
Makkelijk praten
“Twee weken later zag ik Rick voor zijn tweede training. Ik vroeg hem wat hij de afgelopen weken anders had gedaan in zijn verkoopgesprekken. Rick vertelde dat hij veel makkelijker met zijn klanten in gesprek ging. Hij had minder het gevoel te móeten verkopen, maar maakte ongedwongen een praatje. Daardoor had hij gezellige dagen gehad en meer plezier in zijn werk. Hij had gemerkt dat de verkooptraining echt zijn vruchten af had geworpen.”
Een order van 7000 euro
“Na training nummer drie kreeg ik een appje van Rick: ‘Hoi Patricia, sorry voor het storen op een zaterdag, maar superbedankt voor je tips van gisteren. Daardoor heb ik een klant kunnen vasthouden en een order kunnen schrijven van 7000 euro!’ Je begrijpt het: ik was apetrots op hem. Omdat hij had geleerd om goed door te vragen, kon hij zijn klanten overtuigen. Hoe mooi is dat?”
Kennis opfrissen
“Zelfs als je het als verkoper al heel goed doet, kan het helpen om je verkoopkennis op te frissen. Een training volgen is geen motie van onvermogen, maar juist een bewijs van je professionaliteit. Verkopers voelen vaak weerstand als hun werkgever zo’n training voorstelt. Ze denken dat ze niet goed genoeg zijn of vinden zo’n training onnodig, eng of spannend. Maar weet je: de meeste mensen die ik zie tijdens mijn trainingen zijn echt al goed. Mijn training is als een fruitmand: pak eraf wat je nodig hebt en laat de rest liggen. Het moet niet, het mag.”
Niet altijd gelijk
“Wat ik ook vaak hoor, is dat andere trainers puur vanuit de theorie vertellen hoe je moet verkopen. Daarin onderscheid ik mij: ik heb 25 jaar keukens verkocht en ben in die jaren heus weleens de mist in gegaan. En nee, ik heb ook niet altijd gelijk, want er is geen blauwdruk voor succesvol verkopen. Elke klant is anders, elke verkoper is anders. Maar ik kan je wél leren hoe jij jezelf kunt blijven tijdens het verkopen, hoe je ontdekt hoe een klant in elkaar steekt en wat ervoor nodig is om die klant bij jou te laten kopen. Dat wil je toch?!”
Patricia van Amelsvoort stond jarenlang zelf op de winkelvloer. Met VerkoopKracht helpt ze ondernemers om hun verkoopresultaten te verbeteren. Zij traint en coacht verkopers met respect voor eigenheid en met oog en oor voor de behoefte van de klant.