Vijf geheimen voor een goede eerste indruk
Wist je dat mensen al binnen zeven seconden een eerste indruk van je vormen? Dit gaat onbewust, maar legt wel een basis voor het verloop van het verdere contact. Natuurlijk wil je als winkelmedewerker dat deze eerste indruk positief is. Met deze vijf tips moet dat lukken!
1. Zorg voor een positieve mindset
Hoe sta jij in het leven? Ben je altijd positief en in voor gezelligheid of reageer je vaak negatief op voorstellen? Je mindset is een belangrijk onderdeel bij een eerste indruk. Als jij met een chagrijnig gezicht op een klant afloopt, maak je een hele andere indruk dan wanneer je iemand lachend aanspreekt.
2. Laat zien dat je power hebt
Laat in je eerste indruk zien dat je zelfvertrouwen hebt. Dit doe je door een stevige handdruk te geven, mensen aan te kijken als je met ze praat en een open houding aan te nemen. Dit houdt in dat je rechtop staat en je schouders naar achteren draait. Al deze dingen zorgen ervoor dat je betrouwbaar overkomt en zelfvertrouwen uitstraalt.
3. Zorg dat je uiterlijk on-point is
Je uiterlijk is erg belangrijk bij een eerste impressie. Hierbij bedoelen we vooral dat je kleding schoon, netjes en passend is. Zorg ervoor dat je kledingstijl past bij de situatie waarin je je bevindt. Dus werk je in een winkel die nette kleding verkoopt, dan trek je geen spijkerbroek met scheuren aan.
4. Onderneem actie
Ben jij iemand die vaak afwacht en eerst de kat uit de boom kijkt? Of laat je altijd als eerste van je horen? Uit onderzoek blijkt dat mensen die direct van zich laten horen een positievere eerste indruk achterlaten. Loop daarom op klanten af, stel ze vragen en ga in gesprek. Dan maak je een betere indruk dan wanneer je afwacht tot iemand op jou afkomt.
5. Pas je taalgebruik aan
Ook je taalgebruik draagt bij aan de indruk die je maakt op andere mensen. Probeer zoveel mogelijk positieve woorden en zinnen te gebruiken en pas daarnaast je taalgebruik aan op de mensen waarmee je in gesprek bent. Als je veel vaktaal gebruikt, let er dan op of mensen je begrijpen en leg het zo nodig op een begrijpelijke manier uit.
Meer informatie
Wil jij meer leren over onderwerpen als persoonlijke presentatie, communiceren en netwerken? In ons Skills2Perform abonnement vind je honderden leeroplossingen om jezelf te ontwikkelen. Daarnaast bieden we interactieve onlinetrainingen aan speciaal voor retailmedewerkers. Meer weten? Kijk op www.retailskills.nl.