Winkelpubliek wil belevenis
De start van een nieuw decennium is ook een moment om terug te blikken. Wie al wat langer meedraait in de winkel het niet zijn ontgaan: in tien jaar tijd is de retailsector enorm veel veranderd. Zo is aantal winkels afgenomen en het aantal webshops enorm gegroeid. Wat betekent dit voor de fysieke winkel? Welke kansen brengt dit met zich mee?
De opkomst van het online shoppen heeft de retail, in Nederland en wereldwijd, volledig op z’n kop gezet. In plaats van naar een – fysieke- winkel te gaan, hebben consumenten tegenwoordig online een bijna onbeperkt aanbod van producten die met een paar simpele klikken kunnen worden besteld en thuisbezorgd. Uit cijfers van het CBW (Centraal Bureau voor de Statistiek) blijkt dat het aantal webshops in tien jaar tijd verdrievoudigde tot 40.000. Ook het aantal Nederlanders dat iets kocht bij een webshop en de omzet van de online winkels ging omhoog. Fysieke winkels hadden het moeilijker. Het aantal stenen winkels daalde in 10 jaar tijd 97,000 naar 86,000. Daarbij ging het vooral om winkels die concurrentie door online ondervinden, zoals kledingwinkels, muziekwinkels en andere speciaalzaken.
Online én offline
Gaan winkels dan in de toekomst verdwijnen? Zeker niet. Uit recent onderzoek onder consumenten blijkt dat de overgrote meerderheid geniet van fysiek winkelen en tachtig procent wil graag vrij kunnen rondkijken door verschillende collecties. Sterker nog experts zeggen: een fysieke winkel heeft een voorsprong ten opzichte van mogelijke concurrenten die alleen een online vestiging hebben. Het gaat hier om het concept multichanelling. Zoals de naam al zegt, gaat het hier om meerdere verkoopkanalen. Naast de offline vestiging, waar klanten hun producten kunnen aanraken, van dichtbij kunnen bekijken, uitproberen of passen, is er een online winkel voor mensen die liever webwinkelen. Uit onderzoek blijkt dat de retailconcepten die met de hoogste omzet de winkels zijn die multichannelen, en dus online en offline op een goede manier met elkaar combineren.
Beleving
Een andere manier waarmee de fysieke winkel zich kan onderscheiden is door voor beleving te zorgen. Het lijkt een toverwoord, maar het is precies wat klanten in de winkel verwachten, blijft uit recent onderzoek winkelvastgoedpartij Unibail-Rodamco-Westfield. Nederlandse consumenten vinden nu al dat een derde van de vierkante meters aan beleving besteed moet worden. In de toekomst zal dat alleen maar meer worden.
Een derde van de ondervraagden wil inspirerende winkels die een creatiever gebruik van producten stimuleren. 39 procent zegt in de toekomst persoonlijke hulp te willen krijgen bij het uitzoeken van het perfecte product voor zichzelf. Daarbij is de inzet van winkelmedewerkers natuurlijk onmisbaar!
Bron; Retailtrends, How To Shop-onderzoek van winkelvastgoedpartij Unibail-Rodamco-Westfield, CBS