Woontheater
Het lijkt wel alsof het tegenwoordig alleen nog maar gaat om online, webshop, op afstand kopen etc. De waarheid is echter dat de meeste omzet nog steeds in winkels verkocht worden en dit geldt zeker voor woonproducten.
Door Theo van Elk
Daarom is het jammer dat veel woonwinkels dit niet benutten om veel meer met de winkel te doen, dan het tonen van producten en het helpen van klanten. Juist een woonwinkel heeft vaak de ruimte en mogelijkheden om de winkel te benutten om consumenten te verrassen.
Onlangs heb ik een woonondernemer geadviseerd om zijn winkel gewoon het “woontheater” te noemen. En een theater heeft een programmering nodig, moet gastvrij zijn om bezoekers te ontvangen en is ingesteld om mensen te vermaken. Dus als je een theater hebt in plaats van een winkel, dan ga je vanzelf aan de slag om deze ook actief te gaan inzetten !
Consumenten komen tegenwoordig niet meer vanzelf naar je winkel, je zult als ondernemer hier veel meer inspanningen voor moeten doen. En juist door het organiseren van andere activiteiten komen ze wel en heb je de kans om deze te inspireren door je winkel en personeel.
En wat moet dan de programmering van het woontheater zijn ? Dat kunnen natuurlijk woongerelateerde activiteiten zijn (interieurmodeshow, interieurarchitecten, lezingen van specialisten), maar dit kan ook een kunsttentoonstelling zijn of het organiseren van bijeenkomsten voor lokale verenigingen. Invulling hiervan is door iedereen zelf te bedenken op basis van de lokale mogelijkheden.
De kunst van het wonen, letterlijk toegepast in je eigen woontheater. Een goed idee ? Wat mij betreft een must voor elke woonwinkel om weer relevant te worden voor de consument.
Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.