Zutphen is ‘alive and kicking’!
Het Nederlandse stadsbeeld verandert. Het centrum verandert. Dus wat doet de dynamische retailer? Die verandert gewoon mee. In Zutphen doen ze dat als collectief. Hier zijn 17 enthousiaste ondernemers samen een HAN-opleiding gaan volgen. Want alleen de succesvolle ondernemers weten: je kunt enkel groeien, als je blijft leren van anderen…
Dynamisch meebewegen
Horecaconcepten floreren, toeristenwinkels nemen toe en de winkelier wordt uitgedaagd in zijn gastvrijheid door de komst van webshops. Dat vraagt om dynamische ondernemers die meebewegen met de tijd. Niet alleen de winkelmedewerker dient zichzelf te ontwikkelen met het oog op later. Ook de winkeleigenaren doen er goed aan om hun onderneming, die ze met zo’n gepassioneerde gedrevenheid hebben opgebouwd, toekomstbestendig te maken.
Slimme ondernemers in de schoolbanken
Een schoolvoorbeeld van flexibele bedrijfsstrategie komt tot uiting in het centrum van Zutphen. Daar hebben recentelijk 17 ondernemers uit de binnenstad - van winkeleigenaren tot horecaondernemers – zich gemeld voor een opleiding Small Busines & Retail Management aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Ze leren om opnieuw naar hun bedrijf te kijken en met medeondernemers tot nieuwe inzichten te komen. Het initiatief is bedacht door binnenstadmanager Remco Feith.
Inspirerend
Annelies de Jonge, wethouder van de Gemeente Zutphen, is te spreken over de ontwikkeling: “Je merkt dat de ondernemers het ontzettend inspirerend vinden om van elkaar te leren en samen te bedenken hoe ze hun verkoopcijfers verhogen.” Berry Engelen, docent aan de HAN, vertelt: “Met deze training kunnen we het ‘human capital effect’ verstevigen. Zodat we een ‘alive and kicking’ ondernemersstad behouden.” Hans van den Guchte, directievoorzitter Rabobank NOA, voegt daaraan toe: “Het belang van zo’n training is dat mensen verder kijken dan hun eigen voordeur en het totaal kunnen zien.”
Voor meer informatie, kijk op de website van de Zutphense binnenstad.