23/12/2020 | Leestijd 3 minuten

7 tips om retour (zendingen) te verminderen

Nu de fysieke winkels gesloten zijn webshops cruciaal voor de omzet. Dan moet je ook voorbereid zijn op retourzendingen.  Bij webwinkels kan het retourpercentage oplopen tot wel 50%. Retours kosten tijd, geld en energie. Er is berekend dat een retourzending gemiddeld zo’n € 12,50 per keer kost. Niet gunstig! Wat kun je doen om het aantal retours van je webshop binnen de perken te houden?

7 tips om retour (zendingen) te verminderen

‘Gewoon de retourkosten in rekening brengen?’, zou je misschien als eerste denken. Maar een inefficiënt retourbeleid werkt meestal averechts – het demotiveert tot een nieuwe aankoop en komt de naam van je winkel/webshop niet ten goede. Je wilt juist fans creëren! 

7 tips om het aantal retouren te verminderen. 

  • Vraag gebruikers om reviews. Zo weten nieuwe klanten wat ze kunnen verwachten. Met behulp van een retourformulier kunnen consumenten aanvinken waarom ze een bepaald product terugsturen. Viel de blouse te groot uit? Is de stof dunner dan verwacht? Maak de reviews bovendien duidelijk zichtbaar op de productpagina.   
  • Investeer in productinformatie. Afmetingen, materiaal, onderhoudsinformatie, gebruikershandleidingen… Hoe meer informatie er bij een product vermeld staat, hoe beter. Ook een maattabel kan helpen.  
  • Investeer in een goed algoritmesysteem voor de webshop. Op deze manier win je informatie over het websitebezoek, conversies en de optimale customer journey 
  • Geef vergelijkbare productaanbevelingen. Zoekt iemand bijvoorbeeld naar een poef? Laat dan vergelijkbare soorten poefjes/voetenbankjes/hockers zien, zodat de klant zijn zoektocht nog meer kan toespitsen. Productaanbevelingen zijn onderdeel van een goede customer journey.  
  • Geef handige advies-tools. Bijvoorbeeld met een chat-functie, waarmee de klant net even die ene vraag kan stellen over een bepaald item, alvorens hij tot bestellen overgaat. Met een duidelijke onlineservice creëer je een interactieve beleving van klantvriendelijkheid.  
  • Beloon klanten met een laag retourpercentage. Waarom zou je trouwe klanten niet stimuleren met een kortingsvoucher of ander vrolijk extraatje? Voeg een enthousiast bedankbericht toe. Op deze manier creëer je ambassadeurs van het bedrijf.  
  • Ga aan de slag met feedback. Retourzendingen kunnen heel leerzaam zijn. Wanneer een product herhaaldelijk blijft terugkomen, is het misschien raadzaam om te kijken naar de kwaliteit of het assortiment aan te passen.  

Meer weten?

Wil je kennis en vaardigheden op het gebied van e-commerce vergroten? Kijk dan eens bij de gratis e-learnings van de e-Academy.

Meer info