'Als de klanten blij zijn, ben ik het ook', zegt Mauro, die bij Levi’s werkt
De 23-jarige Mauro Colonna heeft een sportopleiding gevolgd, maar zijn échte passie ligt al jaren bij kleding en schoenen. Dat maakte dat hij eind vorig jaar de stoute schoenen aantrok en solliciteerde bij Levi’s op Hoog Catharijne in Utrecht, waar hij nu sinds november 2023 werkt. “Als de klanten blij zijn, ben ik het ook”, zegt hij.
Wat doe je precies bij de Levi’s-winkel?
“Ik ben begonnen als stylist/verkoper, maar inmiddels ben ik ook supervisor. Ik werk fulltime en mijn manager en assistent-manager zagen dat ik graag wilde doorgroeien. Die kans heb ik gekregen. Als zij niet op de winkelvloer zijn, is het aan mij om het team aan te sturen. Daarnaast verkoop en style ik uiteraard ook nog.”
Ben je ook bezig met opleidingen of trainingen?
“Nu nog niet. Wel heb ik een soort persoonlijk stappenplan, een soort checklist. Eens in de zoveel tijd kijken we samen hoe het hier mee staat. Waar ben ik goed in? Waar moet ik nog aan werken? Er zijn altijd leerpunten.”
Wat maakt je werk leuk?
“Ik vind vooral de interactie met de klanten en outfits voor hen samenstellen heel leuk. Soms weet iemand echt totaal niet wat hij wil. Als het dan lukt om een complete outfit naar wens te maken, geeft dat een goed gevoel. Als je diezelfde klant dan óók nog een keer weer in die outfit terugziet, is het helemaal leuk.”
Wat heb je geleerd door het uitoefenen van dit vak?
“Heel veel! Iedere klant is anders en moet op een andere manier worden benaderd. Hoe kom je in gesprek? Sommigen mensen willen bovendien ook helemaal niet in gesprek komen. Ik heb de afgelopen maanden beetje bij beetje geleerd om spontaan een gesprek te starten.”
Hoe doe je dat dan, de klant op de juiste manier benaderen?
“Als iemand binnenkomt, probeer ik altijd eerst een scan te maken van die persoon. Vervolgens draait het allemaal om de eerste woorden die je zegt. ‘Kan ik helpen?’, is veel minder spontaan dan ‘Wat heb je leuke schoenen aan!’ bijvoorbeeld. Ook probeer ik altijd goed te luisteren wat de klant wil. Is dat een wijde broek? Dan gaan we daar naar op zoek, gecombineerd met een leuk t-shirt of jack. Iedere klant heeft een andere wens, dat kan alle kanten op gaan.”
Wanneer ga je met een tevreden gevoel naar huis?
“Als de winkel netjes is en ik de klanten zo goed mogelijk heb kunnen helpen. Zoals ik al zei: als zij blij zijn, ben ik het ook. Daarvoor doe ik dit werk.”
Kun je, nu je in een kledingwinkel werkt, zelf de verleiding weerstaan?
“Haha! Dat is soms best lastig inderdaad. Een groot voordeel is dat mijn kast echt al uitpuilt. Ik kan dus sowieso niet veel kopen, want dat past simpelweg niet.”
Tot slot: hoe zie je de toekomst voor je?
“Het allerliefste open ik ooit mijn eigen kledingwinkel, misschien gecombineerd met schoenen.”