07/03/2019 | Leestijd 3 minuten

“Als ik érgens niet tegen kan, is het niks doen!”

Wat zijn ze mooi, de foto’s op woningplatforms en winkelwebsites. Maar achter al die plaatjes schuilt een fikse productie en planning. Lydia Buitenhek (20) neemt het maar al te graag voor haar rekening. Door haar opleiding aan het Hout- en Meubelleringscollege en functie bij SOO Media, is ze nog volop aan het ontdekken hoe groot de wereld van interieur eigenlijk is.  

“Als ik érgens niet tegen kan, is het niks doen!”

“Als kind had ik altijd wel bewondering voor etalages.”

Interieurplanning

De hele dag belletjes plegen en agenda’s plannen, is zo’n kantoorbaan wel spannend genoeg voor een sprankelende jonge meid als Lydia? Die nota bene vorig jaar nog afstudeerde aan het creatieve Hout- en Meubileringscollege? “Oh, zeker! Ik vind het hartstikke leuk om de boel een beetje in goede banen te leiden, fotografen op pad te sturen, metingen te laten doen, allemaal facilitaire dingen te regelen, het klantcontact… Ik leer ook op communicatief niveau heel veel. Het houdt me scherp, er is geen enkel moment dat ik aan het nietsdoen ben. Gelukkig maar, want als ik ergens niet tegen kan, is dat het wel.”

Etalages                                             

“Als kind had ik altijd wel bewondering voor etalages”, vertelt Lydia. “En het stylen van winkelruimtes leek me ook heel gaaf. Ik heb nog even stagegelopen bij een architectenbureau, maar dat was niet helemaal mijn ding. Voorlopig zit ik nog hartstikke prima bij SOO Media, waar we echt de complete presentatie van woningen en bedrijfspanden faciliteren. Fotografie, brochures, video, er komt van alles bij kijken. Die afwisseling past bij me. En de sfeer is zo fijn, er wordt veel waardering uitgesproken. Dus ik ervaar het als een hele prettige werkomgeving.”  

Representatief creatief

Op het HMC is Lydia dan ook al door de wol geverfd als het aankomt op uitdagende grootschalige projecten. Ze begrijpt de dynamiek van meubilair, afmetingen en sfeer maar al te goed. “Dat vond ik ook zo bijzonder aan het HMC. Dat je echt een totaalproduct voor de klant leert maken. We hebben weleens een Amsterdamse loft mogen ontwerpen, heel stoer. Je leert niet alleen creatief te zijn qua vormgeving, maar ook qua aanpak. Die creativiteit wil ik ook zeker niet loslaten.”

Evenementen

Maar hoe Lydia die vindingrijkheid zal gaan toepassen binnen een andere tak van de interieurbranche, weet ze nog niet. “Ik heb het prima naar mijn zin, maar op een gegeven moment wil ik wel verder. Nu ik het mbo heb gedaan, voelt een hbo-opleiding als een logische stap. Ik zie wel wat er op mijn pad komt. Het lijkt me bijvoorbeeld ook wel heel uitdagend om dingen voor de evenementenbranche te mogen uitvoeren! Denk aan festivals! Of iets in de media…”

Is er tot slot nog een tip die Lydia aan jonge interieurliefhebbers kan geven? “Een beetje sterk in je schoenen staan ie zeker handig!”