Bo Kok: ‘Ik moet wel laten zien dat ik geschikt ben om het bedrijf voort te zetten.’
De enthousiaste en sprankelende Bo gaat op een dag het bedrijf van haar vader overnemen. Vol trots vertelt ze over Wooncentrum Ubo Kok: “We hebben heel betaalbare collecties maar ook collecties uit het hogere segment, waaronder een mooie collectie linnen gordijnen, een extravagante Franse gordijn- en behangcollectie en shutters.”
De vloeren, waarmee alles 36 jaar geleden mee begon, zijn inmiddels uitgebreid tot een totaalpakket. Dus Bo moet wel wat in haar mars hebben. Zet hem op Bo!
Wat in 1986 is begonnen als Tapijtcentrum Ubo Kok is in de loop der jaren, door toevoeging van allerlei andere interieurproducten veranderd in Wooncentrum Ubo Kok. Vroeger kwamen Bo en haar twee zussen regelmatig langs om te spelen met de oude gordijn- en behangstalen. Het zou echter nog een lange tijd duren voordat de vonk op Bo over zou slaan.
“Mijn vader heeft ons nooit gevraagd of wij het bedrijf wilden overnemen. Mijn oudste zus werkt in de zorg en m’n middelste zus in het onderwijs. Wij vonden het maar saai wat onze vader deed. Nu piep ik wel anders! Haha. Dit werk is ontzettend uitdagend, zowel commercieel als creatief, zelfs als je geen eigenaar bent.”
Beroepsgroepen uitproberen
Bo ging lange tijd haar eigen weg door zich te oriënteren in diverse beroepsgroepen. Vanuit een studie in de zorg, heeft ze verschillende banen in de horeca gehad en ook heeft ze de sportbranche verkend. Het was tijd voor stabiliteit en ze heeft toen haar vader gevraagd wat hij ervan zou vinden om bij hem te komen werken. Hij vond dit prima en stelde voor het een jaar uit te proberen, we zijn inmiddels 3,5 jaar verder.
Wel even wennen bij je vader werken…….
Voordat Bo er erg in had voelde ze zich heel gelukkig in het bedrijf, ‘’het was best even wennen hoor, ik had geen idee wat het vak inhield, help!’’. In het begin werden de collega’s gek van mij, alles wilde ik weten. Hoe te stofferen, hoe te monteren, hoe alles te berekenen. Ik ben in het begin met de stoffeerders en de monteurs op pad gegaan om te zien hoe alles werkte. Door dit gedaan te hebben kan ik de klanten van een goed advies voorzien.
Ook de administratie trok mijn aandacht. Tot op dat moment werden de orders nog met de hand uitgeschreven en dit was dan ook de eerste verandering die ik heb doorgevoerd: inmiddels is de hele verkoopadministratie gedigitaliseerd. Dit tot mijn vaders grote tevredenheid: “Had ik dit maar 20 jaar eerder gedaan”. Ik ben met een cursus styling en ondernemen gestart en ik wil mij verdiepen in het maken van 3D tekeningen.
Wooncentrum Ubo Kok blijft voortbestaan
Bo: “Best een spannend idee dat ik het bedrijf ga voortzetten, inmiddels bestaat het bedrijf 36 jaar en ik hoop hier nog veel jaren aan toe te voegen. Om dat te kunnen realiseren zie ik in de toekomst wel wat veranderingen aankomen. Ik zou heel graag willen verbouwen en online gebeurd er ook zoveel binnen onze branche , daar zullen we ook op moeten inspelen. Gelukkig geeft mijn vader mij steeds meer de vrijheid om dingen te veranderen, dat heeft wel even geduurd hoor. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb veel van hem geleerd. Ik vergeet nog wel eens om verder vooruit te kijken, mijn vader is een echte zakenman, hij snapt dat je soms geld moet uitgeven voor resultaten op lange termijn.”
Unieke combinaties
Bo komt ook veel bij de mensen thuis, niet alleen om te adviseren maar ook om te monteren. “Dat geeft mij veel voldoening, want zo zie ik meteen het resultaat! Wat mij de meeste voldoening geeft is de mensen een prettig gevoel geven. Ik denk dat dat ook mijn grootste kracht is. Lekker creatief zijn met mooie materialen…. Onlangs kwam er een echtpaar in de winkel, zij waren al in 5 winkels geweest voor een klassieke traploper, nergens kon men hen helpen. Samen kwamen wij tot een pracht resultaat en heb ik ze mogen helpen bij de rest van het interieur.
Meer weten?
Werk je in de retail en wil je jezelf blijven ontwikkelen, bijvoorbeeld in leidinggeve, zodat je een bedrijf kunt runnen? Via NL Leert Door kun helemaal GRATIS allerlei verschillende opleidingen en trainingen doen ter waarde van € 575,- tot € 1650,-. Er zijn trainingen over gastvrijheid, verkoop, vitaliteit, leidinggeven en nog veel meer.