10/02/2022 | Leestijd 4 minuten

Laurette: ‘Als je klanten een vertrouwd gevoel geeft, bereik je veel meer’

Laurette Herbert (21) werkt 32 uur bij Loods5 als servicebaliemedewerker. Ze heeft grootse plannen voor de toekomst. Daarom volgt ze in de avonduren de opleiding Binnenhuisarchitectuur aan de Interieuracademie. Zo combineert ze kennis met kunde.

Laurette: ‘Als je klanten een vertrouwd gevoel geeft, bereik je veel meer’

Wat vragen aan Laurette:

Hoe ben je in de detailhandel terecht gekomen?

“Voordat ik bij Loods5 terechtkwam, werkte ik twee jaar bij Rituals in Almere. Maar daar ben ik, tijdens de eerste lockdown, gestopt. Toen ben ik een tijdje in het landbouwbedrijf van mijn ouders gaan werken. Niet omdat ik van een carrière in de spruitenteelt droomde, maar om erachter te komen wat ik écht wilde.”

En.. ben je achter je passie gekomen?

“Jazeker! Ik heb interieur altijd al interessant gevonden. Als ik ergens binnenkom, let ik er meteen op hoe iets gebouwd en gestyld is. Ik vind het fijn om een fijne plek te creëren en wil datzelfde voor anderen doen. Daarom heb ik vorig jaar besloten vol voor mijn passie te gaan. Ik heb me ingeschreven voor de opleiding Binnenhuisarchitectuur, met als vervolg de opleiding Binnenhuisstylist.”  

Waarom koos je voor een baan bij Loods5?

“Ik wilde niet alleen ervaring in de schoolbanken opdoen, maar ook op de werkvloer staan. Die kans kreeg ik bij Loods5. Hier werk ik met veel verschillende merken, waardoor ik heel divers ervaring opdoe.”

Wat maakt werken in de retail zo leuk?

“Ik vind het heel leuk om mensen te helpen. Om hun ‘plaatje’ compleet te maken. Daarbij ben ik een echt mensenmens. Ik vind het gewoon heerlijk om de hele dag mensen om me heen te hebben.”

Wanneer ga je met een tevreden gevoel naar huis?

“Bij Loods5 werk ik achter de informatiebalie. Dat betekent ook dat ik een deel klantenservice en klachtenafhandeling doe. Als iemand ontevreden binnenkomt, maar weer tevreden de winkel uitloopt, omdat ik de klacht snel op kan lossen, heb ik een hele fijne dag.”

Hoe stel je een – ontevreden- klant op z’n gemak?

“Ik heet hem of haar rustig welkom en bied een luisterend oor. Ik push de mensen nooit, maar ben altijd aardig en oprecht. Daardoor krijgen ze een veilig en vertrouwd gevoel. Dan bereik je veel meer met mensen.”

Hoe zie je werkdag eruit?

“Elke dag is heel verschillend. Ik heb veel soorten klantvragen, maar ook verschillende werkzaamheden. Zo zet ik op maandag bijvoorbeeld altijd de webretouren door naar de klantenservice, stel ik op dinsdag de ‘sorry-pakketten’ samen en bereid ik op vrijdag alles voor, zodat ik er in het weekend echt voor de klanten kan zijn.”

Wat doe je om bij te blijven in je vak?

“Naast mijn opleiding volg ik verschillende interieurmerken, zoals Vtwonen, op social media en bezoek ik websites zoals Designboom – daar komen echt de meest te gekke dingen voorbij. Daarnaast stap ik vaak naar binnen bij inspirerende interieurwinkels. Zo blijf ik bij op het gebied van de laatste trends en ontwikkelingen.”

Waar krijg je een kick van?

“Van een gigantisch drukke winkel. Ik geniet ervan om heel veel verschillende dingen tegelijk te doen. En om aan het einde van de dag te kunnen zeggen; zo, vandaag heb ik echt heel veel mensen verder geholpen.”

Hoe ziet jouw toekomstdroom eruit?

“Het allerliefst zou ik iets voor mezelf beginnen. Een bedrijf waarin ik voor allerlei verschillende huizen de verbouwing en styling. Dat is mijn grote droom.”

Meer weten?

Wil je jezelf bekwamen in het vak van interieurontwerper of -stylist? Bij NIA ACADEMIE kun je uiteenlopende trainingen en opleidingen volgen onder andere voor interieurstyling en interieurontwerpen.

Meer info