Tatjana: “Met 133.000 volgers is mijn Instagramaccount een wat uit de hand gelopen hobby geworden”
Tatjana Soekema (32) is vrolijk, nuchter, creatief, moeder van haar zoontje Adam en shopmanager bij woonwinkel What is Hip. Die baan combineert ze met haar bestaan als influencer op @tatjanas_world_
We stelde Tatjana een aantal vragen:
Hoe ben je in de retail terecht gekomen?
“Ik volgde een opleiding Dierverzorging, maar ontdekte al snel dat mijn hart daar niet lag. Ik heb een passie voor interieur, dus daar wilde ik meer mee. Bij ‘What is Hip’ vielen de puzzelstukjes in elkaar. Hier leerde ik dat ik niet alleen blij word van interieur, maar ook van het werken met mensen. Dat was voor mij echt een halleluja-momentje.”
Ik besloot mijn twee passies interieur en fotografie samen te voegen.
Wat doe je om bij te blijven in je vak?
“Ik lees interieurmagazines, kijk lifestyleprogramma’s en volg influencers op Instagram. Dat voelt voor mij trouwens helemaal niet als werken. Daarom houd ik ook zo van mijn baan.”
Hoe komt je passie voor interieur nog meer tot uiting?
“Toen ik tijdens mijn zwangerschap thuis kwam te zitten, besloot ik mijn twee passies interieur en fotografie samen te voegen. Ik startte een eigen interieur en lifestyle Instagramaccount. Dat is nu, met 133.000 volgers, een wat uit de hand gelopen hobby geworden.”
Wat vind je zo leuk aan werken in de retail?
“De combinatie van het klantcontact en creatief bezig zijn. Van inkoop tot verkoop, van styling tot administratie en van face-to-face contact tot social media. Ik heb geen vast takenpakket en daar geniet ik van.”
En waarom kies je juist voor een baan in deze winkel?
“Vanwege de informaliteit en kleinschaligheid. Veel grotere winkels zitten erg op de verkoop. Hier is dat anders. De sfeer is informeel en we laten klanten lekker hun eigen gang gaan.”
Hoe geef je binnen zo’n informele sfeer goed en gericht advies?
“Ik laat een klant lekker rondkijken, maar houd wel een oogje in het zeil. Doordat de winkel klein is, is dat heel goed te doen. Als ik dan hoor: ‘ik vind deze bank wel leuk, maar hij is misschien te groot’, pak ik mijn kans en zeg ik: maar we hebben hem ook in een andere maat.”
Wat is je grootse blunder?
“Oei, dat doet nog steeds een beetje zeer. Op een drukke dag ben ik eens vergeten om een bestelling van een bank in te voeren. Een paar weken later belde de klant me op. Ze was nieuwsgierig naar de status. Toen kon ik wel door de grond zakken.”
Hoe heb je dat goed gemaakt?
“Met mijn oprechte excuses en een gratis setje kussens ter compensatie.”
Zou je ergens - nog- beter in willen worden?
“Multitasking is niet mijn sterkste punt. Als ik ergens mee bezig ben en ik moet mijn werk laten vallen, kan ik wat chaotisch worden. Ik zou graag leren hoe ik daar beter mee om kan gaan.”
Shop till you drop? Of kun je de collectie in de winkel weerstaan?
“Natuurlijk is het verleidelijk als je dagelijks met dat éne leuke item wordt geconfronteerd. Zo ben ik op dit moment stapelverliefd op de Summer bank van Zuiver. Die vind ik toch wel erg mooi en lekker zitten. Gelukkig is een bank niet iets wat je zomaar even op een vrijdagmiddag mee naar huis neemt.”
Meer weten?
Als winkel kun je influencers inzetten om invloed uit te oefenen op het gedrag van jouw doelgroep. Maar hoe pak je dit goed aan? E-Academy heeft een gratis In e-learning over dit onderwerp met theorie én praktische tips om mee aan de slag te gaan. Voor leden van INretail is de e-learning gratis.