07/01/2021 | Leestijd 5 minuten

Creatief tijdens corona: van bezorgen op de fiets tot advies aan huis

Ook als de winkel gesloten is, zijn er nog heel veel mogelijkheden om de producten uit de winkel te verkopen. Afhalen en private shopping mogen helaas niet, maar wat kan wel? Steek die creatieve koppen eens bij elkaar en kom tot originele, grappige en hippe oplossingen om aan het werk te blijven en de verkoop voor de winkel toch door te kunnen laten gaan. We zetten een aantal creatieve initiatieven voor je op een rijtje. Geef er je eigen twist aan, zodat ze ook toepasbaar zijn in de branche waarin jij werkt. 

Creatief tijdens corona: van bezorgen op de fiets tot advies aan huis

Coronamaatregelen kunnen van de ene dag op de andere veranderen. Kijk altijd voor het laatste coronanieuws en actuele maatregelen voor de detailhandel op de coronanieuwspagina van Werk in de winkel en op de site van de Rijksoverheid.

1. Personal shopper aan huis 

Ga langs bij klanten thuis, uiteraard op 1,5 meter afstand en eventueel met mondkapje. Dat laatste is in huis niet verplicht. Werk je in de mode? Neem samen met de klant de garderobe grondig onder de loep. Wat kan écht niet meer en wat kun jij restylen met een item uit jouw winkel? Inspireer de klant vanuit huis. Wil of kan jouw klant je niet thuis ontvangen? Face-timen is dan natuurlijk ook een mogelijkheid. 

2. Live shoppen 

Verras de klant met een gave modeshow die mensen kunnen volgen via een livestream op Facebook en/of Instagram. Tijdens de show kunnen klanten de producten kopen die voorbij komen. Het is een goed idee om dat live-kopen extra interessant te maken. Denk bijvoorbeeld aan het verloten van een mooie prijs onder alle live kopers, een kleine korting of een extraatje bij je bestelling voor als je tijdens de show een product koopt. Zo stimuleer je de klant om juist dan een aankoop te doen.  

3. Lockdown bezorgservice 

Als de klant niet naar jou toe mag, dan ga jij gewoon naar de klant. Op de fiets, te voet, met de brommer of met de auto. Maak bestellen ook extra interessant en leuk. Stel bijvoorbeeld een verrassingspakket samen specifiek voor jouw vaste klant. Jij weet welke kleuren deze persoon perfect staan en welke maten passen. Je kunt vooraf samen met de klant bepalen wat zijn of haar voorkeuren zijn. In welke branche je ook werkzaam bent; deze bezorg- en adviesservice kan overal! 

4. Beloon je klant 

Oók jouw klanten hebben het misschien financieel wat lastiger. Toch blijven ze trouw aan jou. Dat verdient een beloning als blijk van waardering. Organiseer bijvoorbeeld een prijsvraag, die alleen de echte fans van jouw winkel kunnen beantwoorden. De ‘lucky winner’ ontvangt een verrassingsbox of bijvoorbeeld een golden ticket voor een mooie prijs.  

5. Laat jezelf zien 

Misschien heb je wel vaste klanten die altijd kopen wat jij hebt of draagt. Speel daar ook nu slim op in. Maak samen met je collega’s foto’s of video’s van elkaar waarin je jouw lievelingsitems laat zien en vertel erbij waarom juist die items op jouw favorietenlijstje staan. Jouw vaste klanten zullen hier ook online door worden aangesproken. 

6. Windowshopping 

Denk eens na over hoe je de etalage kunt inzetten als extra verkoopkanaal. Zorg ervoor dat je vaak wisselt en vermeld mogelijkheden over hoe en waar mensen de producten uit de etalage kunnen kopen. Schrijf bijvoorbeeld met ruitstiften nummers bij de producten en vermeld een website, social mediakanaal en/of telefoonnummer waar voorbijgangers de producten kunnen kopen. 

7. Tover een lach op het gezicht van je klant 

Ondanks deze zware tijden is het juist belangrijk om met zijn allen positief te blijven. Hoe kan dat beter dan een lach op het gezicht van je klant te toveren? Gebruik de middelen die je hebt. Van social media tot flyers. Maak bijvoorbeeld een grappig/vrolijk/inspirerend filmpje of foto en deel dat via social media.  

Beginnen de ideeën al te borrelen? Stel eens voor om met het hele team een dag te brainstormen voor creatieve initiatieven. Blijf elkaar inspireren. En bovenal; blijf positief en support elkaar!