De kracht van kleur
Maar liefst 80% van de zintuiglijke beleving gaat via de ogen. Kleur is letterlijk het eerste wat een klant ziet. Maar hoe zet je kleur effectief in in jouw winkel? Carin Frijters, regisseur van winkelbeleving bij RetailTheater, geef praktische tips.
Tips voor effectief kleuren inzetten
Tip 1: Creëer de juiste mindset
‘Je wilt natuurlijk dat jouw klant met de juiste mindset rondloopt in jouw winkel. Kleur kan je hierbij helpen. Zo wordt groen door de meeste mensen geassocieerd met natuur, gezondheid of vitaliteit en is bekend dat geel en oranje onbewust versnellend werken. Activeren of rustgeven. Pak de kleurstalen erbij, bedenk goed welk gevoel je wilt opwekken bij je klant en speel met kleur!’
Tip 2: Kleurcontrasten in je zichtlijnen
‘Om zo flexibel mogelijk te blijven is het verstandig je retailstyling (de meer vaste elementen zoals presentatiemeubelen) simpel en neutraal te houden. Op deze manier kan je met kleuraccenten in je retailmerchandise (het spel met de producten) echt het verschil maken. Enkele felle kleuraccenten zorgen direct voor leven en dynamiek! Slim is om dit op belangrijke zichtlijnen toe te passen. Breng bijvoorbeeld een felgeel accent aan op een must-see plek in jouw winkel. Gegarandeerd dat dit de aandacht van je klant zal trekken.’
Tip 3: Herhaling van kleur in een presentatie
‘Je herkent het vast; je gaat de stad in en bent al snel op zoek naar een kussen of een vaas in een bepaalde kleur. Met kleur in jouw presentatie speel je dus in op de emotie van jouw klant. Wil je een krachtige display neerzetten? Zorg dan dat jouw presentatie uit ongeveer 80% de hoofdkleur en 20% een accentkleur bestaat. Gelijkmatige verdeling zorgt voor rommeligheid. Bovendien zorgt deze herhaling in de presentatie voor een versterking van de kleurbeleving en daarmee jouw verkoopkansen!’
Tip 4: Kleur kan jouw winkel vervormen
‘Baal jij van het lage plafond in jouw winkel? Of merk je dat klanten altijd net anders door de winkel lopen dan jij zou willen? Met kleur kan je de ruimtelijke beleving van jouw winkel veranderen. Maak bijvoorbeeld de linker- en rechtermuur in de zichtlijn donkerder dan het plafond en de vloer. Je zult merken dat dit een verhogend effect heeft. Kleur zorgt voor een natuurlijke oriëntatie bij jouw klant. Een wereld van verschil door slechts een muur te verven.’
Carin Frijters is o.a. initiator van RetailTheater en auteur van de retailboeken Prikkel de Koopknop en RetailTheater. Ze geeft advies over het bouwen van een onderscheidend retailconcept, want in de stenen winkel zit toekomst, tenminste, als je het verschil maakt tenminste.