Designwinkel Edwin Pelser
Na jarenlang commerciële banen gehad te hebben in marketing en communicatie ging bij Edwin Pelser het roer om. Hij miste de creatieve sector en besloot te gaan doen waar zijn hart lag. Zeven jaar geleden startte hij een designwinkel in het Zeeheldenkwartier in Den Haag.
Door Annet van Baarle
Waarom een designwinkel?
‘Ik ben geen ontwerper en heb geen designachtergrond. Ik zie het als mijn rol om naar buiten te brengen wat ontwerpers te vertellen hebben. Daarom ben ik deze winkel begonnen. Je vindt er eigenzinnige meubels, verlichting en accessoires. Ik voer maar een paar merken, zoals Muuto, Vij5, Norman Copenhagen, Tutto Bene en Label Breed. Daarnaast verkoop ik vooral werk dat rechtstreeks uit de ateliers ontwerpers komt. Als het me raakt, wil ik het graag in mijn winkel hebben. Ik verkoop nooit iets wat ik niet mooi vind.’
Na Muuto open je nu ook met Vij5 een pilot store. Wat spreekt je zo aan in dit merk?
‘Vij5 werkt veel met kleine ontwerpers die ze goed kennen. Elk ontwerp heeft een verhaal, over hoe het is bedacht, gemaakt of functioneert. Daarom past het merk goed bij de winkel. De producten van Vij5 zijn heel vernieuwend en tegelijk laagdrempelig. Heel veel mensen vinden het daardoor mooi.’
Naast je winkel ben je één van de organisatoren van Festival Designkwartier dat nu voor de derde keer in Den Haag plaatsvindt. Hoe is dat idee ontstaan?
‘Ik wilde er altijd al naast de winkel iets bij doen. Toen ik vier jaar geleden een tentoonstelling in de zaak had, ontstond met styliste Susanne Kennedy het idee om die richting op te gaan. Zo is Designkwartier ontstaan. Tijdens het driedaagse festival presenteren ontwerpers hun werk in winkels, galeries, musea en lege panden in de buurt die we mogen gebruiken. Ze zijn er zelf om hun verhaal te vertellen. Het bijzondere aan het festival is dat je het werk ook meteen kunt kopen. Zo willen we design bereikbaar maken voor een breder publiek.’
v.l.n.r. Suzanne Kennedy, Edwin Pelser, Mei-Lan Tjoa
Welke ontwerpers vind je zoal op Designkwartier?
‘Deelnemers worden geselecteerd op basis van kwaliteit, creativiteit en hun lef om te experimenteren. We gaan steeds weer op zoek naar vernieuwende denkers met een originele blik op de wereld. Zo gaat het werk van David in den Bosch over bewustzijn van eten, Nienke Hoogvliet gebruikt vissenhuid als materiaal, Sara Vrugt geeft gebruikte tafelkleden weer een heel nieuw uiterlijk, Atelier NL doet onderzoek naar lokale grondstoffen, Spruitje speelt met de schoonheid van de natuur en David van der Stel stimuleert het hergebruik van oude materialen.’
Heb je een persoonlijke favoriet?
‘Ontwerper Floris Hovers was de eerste die in mijn winkel een tentoonstelling had. Hij wil plezierig werk maken waar mensen een glimlach van krijgen. Zo gepassioneerd als hij praat over techniek krijgt hij zelfs de meest atechnische mensen nog enthousiast.’
Is verhalen vertellen een manier om klanten aan je te binden?
‘Net als bij Floris Hovers werkt enthousiasme aanstekelijk. Als je oprechte belangstelling voor iets hebt, draag je dat gemakkelijk over en klanten waarderen dat. Daar naast stel ik service boven alles en zorg ik voor persoonlijke aandacht. Ik ben altijd zelf in de winkel, neem alle tijd voor een klant en beloof altijd wat ik zeg. Ook als ik tussentijds nog even geen antwoord voor ze heb, informeer ik ze toch even. Je zoekt via magazines en social media naar manieren om in beeld te blijven. Ook Designkwartier draagt daar aan bij.’
Festival Designkwartier: 27 t/m 29 mei 2016
voor meer informatie: www.Designkwartier.nl
Edwin Pelser
Piet Heinstraat 123
2518 CG Den Haag
(070) 3609237
www.edwinpelser.nl
Annet van Baarle is freelance journalist en communicatie adviseur. Zij gaat op zoek naar persoonlijke verhalen van ondernemers en ontwerpers uit woonbranche.