Een conflict op je werk
Wist je dat 15% van de werknemers wel eens een conflict heeft gehad met de direct leidinggevende?
Een conflict op de werkvloer
Een arbeidsconflict kan verschillende oorzaken hebben. Vaak ziet een werkgever de oorzaak in het slecht functioneren van de medewerker. Maar ook onvrede over de werkhouding of het gevoel geen grip te hebben op de medewerker zijn aanleidingen.
Medewerkers kunnen een conflict wijten aan onterechte kritiek op het functioneren, te weinig begeleiding, een te hoge werkdruk of wanneer je taken moeten uitvoeren die je liever niet wil uitvoeren. Op welk vlak het conflict ook ligt, wat kun je doen om het op te lossen?
Een makkelijke uitweg is op zoek gaan naar een andere baan. Maar het kan zijn dat je je huidige baan zo leuk vindt dat je niet weg wilt. Dan zit er maar één ding op: het gesprek aangaan met jouw leidinggevende. Dit is het beste wat je kan doen. Probeer een conflict zo snel mogelijk op te lossen, om te voorkomen dat het verder escaleert dan nodig.
Wist je dat het aantal ziekmeldingen in verband met een arbeidsconflict ligt tussen de 70.000 en 100.000 per jaar ligt, terwijl er feitelijk niet spraken is van ziekte? Als jij je ziek meldt, is het voor jouw werkgever van belang om vast te stellen of er echt sprake is van ziekte of dat het gaat om een conflict. Jouw werkgever kan dan zo snel mogelijk de bedrijfsarts inschakelen. Hij informeert de bedrijfsarts over de ontstane situatie en het vermoeden dat er geen sprake is van ziekte.
Een grote kans dat de bedrijfsarts, na een gesprek, mediation voorstelt. Dat is bemiddeling door een mediator, een onafhankelijke, professionele bemiddelaar, gespecialiseerd in arbeidsconflicten. Bij mediation gaat er erom dat jij en je werkgever weer een werkbare, zakelijke relatie krijgen. Je raakt weer ‘on speaking terms’ met elkaar.
Tips voor conflicthantering
- Schrijf op hoe het conflict is ontstaan en houd een logboek bij. Dat helpt je als je aan de leidinggevende, bedrijfsarts, een mediator of onverhoopt zelfs een advocaat de zaak moet uitleggen.
- Bespreek een lopend conflict niet even tussendoor, maar op een rustig gepland moment. Dit voorkomt dat je leidinggevende het probleem makkelijk kan wegwuiven.
- Probeer voor jezelf helder te krijgen waar het conflict om draait. Zoek vooral antwoord op de vraag: wanneer is het voor jou opgelost? Vanuit dat doel kun je dan het gesprek in gaan.
- Betrek zo min mogelijk collega’s bij het probleem, omdat die daarmee in een loyaliteitsconflict terecht kunnen komen.
Let wel: je hoeft het niet altijd met iedereen eens te zijn of iedereen aardig te vinden, maar bedenk wel dat niet iedereen hetzelfde is en het aan jou is om hier je draai in te vinden. Dit geldt ook voor de samenwerking met je leidinggevende. En jullie meningsverschillen? Je hebt de keuze: of je probeert ze op te lossen en gaat door, of je gaat uit elkaar. Houd in gedachte dat als jij een probleem hebt met je leidinggevende, dit andersom niet altijd zo hoeft te zijn.