22/05/2020 | Leestijd 3 minuten

Hoopvolle omzet door verrassingspakket op maat

Wat zien wij veel creatieve initiatieven ontstaan in de retail. Inspirerend en hoopgevend! Neem het succesverhaal van conceptstore Bouclé Hommes et Femmes in Spakenburg. Deze winkel introduceerde de ‘Surprisebag’: een verrassingspakket op maat. Volgens winkelmedewerker Joanne Muijs een schot in de roos: “Negen van de tien ontvangers houdt het grootste deel van de inhoud!” 

Hoopvolle omzet door verrassingspakket op maat

De klant mist ons ook! 

Toen de crisis haar intrede deed, besloten Claudia en John Boelhout hun winkel open te houden, vertelt Claudia: “Om ons heen zagen wij andere zaken sluiten, maar daar wilden wij niet aan. Met ons team verkozen wij de proactieve en creatieve aanpak. Op Instagram plaatsen we filmpjes met daarin de vraag waar onze klant behoefte aan had. En wat bleek? Wij misten niet alleen de klant, maar de klant miste ons ook! Ons team verzon toen allerlei dingen om de klant vanuit huis te bedienen. Binnen tien dagen stampten we een professionele webshop uit de grond én lanceerden we de ‘Surprisebag’.  

Tas vol verassingen  

Joanne Muijs, winkelmedewerker: “Met onze Surprisebag verrassen wij bestaande en nieuwe klanten. Dat doen wij met zo’n vier a vijf setjes: een combinatie van verschillende merken en prijscategorieën. Op basis van een foto en stijlomschrijving stellen wij deze setjes samen. We maken foto’s van de verschillende combinatiemogelijkheden en voegen een handgeschreven kaartje mét een persoonlijke boodschap toe. Op dat kaartje staat ook de naam en het nummer van de medewerker die de tas heeft ingepakt. Bij vragen kan de klant hem of haar dan nog even bellen. Zo houden we het klantcontact, ook op afstand, heel persoonlijk.”  

Hoopvolle omzet 

Joanne en haar collega’s bezorgen de verrassingstassen bij de klanten en halen deze ook weer af: “Wat de klanten leuk vinden, houden ze en de rest nemen wij weer mee terug naar de winkel. En wat denk je? Negen van de tien ontvangers houdt het grootste deel van de inhoud! Daardoor loopt onze omzet flink op. In de eerste week draaiden we, dankzij de Surprisebags, bijna onze normale omzet. En nu gaat het nog steeds lekker. Het geheim van het succes? Ik denk dat de klanten dit beetje extra persoonlijke aandacht nu gewoon heel erg waarderen.” 

Met een glimlach naar buiten 

Volgens Joanne is de sfeer in de winkel inmiddels weer fijn: “In het begin van de crisis was iedereen nog best een beetje angstig. Maar nu komen onze klanten heel gericht naar de winkel toe. Afgelopen zaterdag stond er zelfs een rij voor de deur. Normaal gesproken zijn de mensen dan best gehaast en ongeduldig, maar nu toont iedereen veel begrip. De klant wil nog steeds geholpen worden, maar dan op gepaste afstand. Dat vraagt om een nieuwe manier van werken. In mijn advies benoem ik nu alles maar gewoon. De handelingen, zoals een riempje omdoen of speldje zetten, maar ook de ‘onhandigheidjes’. Dat haalt de spanning van de situatie af en tovert een glimlach op een gezicht.”