“Ik denk graag mee over het DNA van een merk!”
Op haar eenentwintigste heeft Alissa de Jong al een handboek voor de retail op haar naam staan voor het bepalen van merkidentiteit. Een schoolvoorbeeld voor de TMO-studenten dus, met nota bene een daverende 8.6 als afstudeercijfer. Werk in de Winkel feliciteert de ambitieuze modemuze met het behalen van de INretail Award!
"Als kind verkleedde ik me wel vier keer per dag."
Vier outfits per dag
“Als kind verkleedde ik me wel vier keer per dag. Mijn moeder en ik kunnen er nog steeds om lachen. Mode zat er gewoon al vroeg in. Tijdens het vwo zocht ik uit wat ik wilde. Hbo, universiteit? TMO Fashion Business School bleek een schot in de roos, dat business-karakter past me gewoon heel goed. In plaats van me bezig te houden met één aspect van bedrijfsvoering, wil ik juist de combinatie van fashion en management ervaren. Dat kan bij TMO. Het ene moment maak je een inkoopreis naar het buitenland, het volgende moment bestudeer je in de schoolbanken een actueel thema zoals duurzaamheid. Mijn studententijd was een geweldige periode, ook omdat ik vlakbij school woonde met vijftien meiden!”
Stage bij The Sting
“Ik ontdekte pas echt hoe leuk marketing is toen ik stageliep bij The Sting. Dat was voor Distrikt Nørrebro, één van de private labels. Ik heb me er echt in kunnen vastbijten, want dat label had nog geen klantenbestand. Dus die mocht ik in kaart brengen. Het is een enorme stimulans als je de kennis die je op school hebt opgedaan, ook in een bedrijf kunt uitvoeren. Vooral als je inzet wordt gewaardeerd. Zo kun je laten zien wat je te bieden hebt.”
Snoepreis Berlijn
Alissa’s afstudeeronderzoek bevatte naast het doelgroeponderzoek een communicatieplan en een voorstel voor een loyaliteitsprogramma. “Uiteindelijk wil je dat een merk zijn doelgroep kan ontdekken, bereiken en natuurlijk behouden.” In een speciaal trainingshandboek formuleerde ze hoe je als bedrijf het DNA kunt samenstellen en in de praktijk kunt brengen. Haar project werd beloond met een 8.6. Bovendien kreeg ze via een gloedvol telefoontje te horen dat ze de INretail Award had gewonnen, met als prijs een reis naar Berlijn. “Echt superleuk om te horen! Je gaat er nooit vanuit dat je de beste van je semester bent. En dat je dan ook nog zo’n enerverende trip mag maken, indrukwekkend!”
Entrepreneur
Het bedrijfsleven loert. Alissa snuffelt momenteel aan masters in marketing en ondernemerschap. “Maar ik wil me wel graag blijven bezighouden met merkidentiteit. Daar word ik echt blij van. Misschien dat ik de consultancy inga, speciaal voor mode-minded bedrijven. Of een duurzaam label opricht!”
De INretail Award
INretail zet jaarlijks een student van het particuliere hbo-instituut Fashion Business School in het zonnetje door de best beoordeelde scriptie en afstudeerstage te belonen met een mooie prijs. De INretail Award bestaat naast de award uit deelname aan één van de geliefde inspiratiereizen in binnen- en buitenland die INretail verzorgt.