Jesse: “De ondernemerskant van de retail spreekt mij aan!”
De sociale Jesse is een echte ‘doener’. Hij ziet de retail als een mooie branche om jezelf te ontwikkelen. Ook als je uiteindelijk een andere carrière ambieert. “Of ik nou vakken aan het vullen was bij de Albert Heijn, boodschappen bezorgde voor Jumbo, of zoals nu, mensen help aan een nieuwe spijkerbroek bij WE Fashion… Het menselijke contact en het praktische werk hebben me altijd aangesproken!”
Jesse Ebbers zit in zijn laatste jaar van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management aan Hogeschool Saxion in Deventer.
Praktisch en sociaal
Jesse: “Ik heb altijd met veel plezier in retail-bedrijven gewerkt, ook omdat ik er zo veel heb geleerd over ondernemerschap. Hoe je een bedrijf runt, in alle facetten, vind ik ontzettend interessant. Zelfs mijn baantjes in de supermarkt vond ik leuk. Bij WE Fashion, waar ik nu werk, komen er zelfs klanten naar me toe die zeggen: ‘Ik heb geen enkel idee wat ik moet kopen, help me maar!’ Daar krijg ik echt een voldaan gevoel van. Er zijn best veel mensen die niet weten hoe ze zichzelf leuk kunnen aankleden, of in welke outfit ze zich prettig voelen. Je hebt elke dag weer andere gesprekken met mensen, die telkens weer iets anders nodig hebben.”
Consument terug naar de winkel
Jesse: “Vorig jaar heb ik de minor E-commerce & Retail-onderzoek afgerond. Ik heb toen zelf onderzoek gedaan naar de binnenstad van Enschede, ten behoeve van het onderzoeksproject ‘consument terug naar de aantrekkelijke fysieke winkel’ onder meer dan 1000 respondenten. Vervolgens is dit betrokken op een retailer in de binnenstad, namelijk de kinderkledingwinkel Toff Kidswear. Het was een leerzaam traject, waarin we hebben onderzocht wat een winkelgebied nou daadwerkelijk zo aantrekkelijk maakt. Shoppen doen we over het algemeen liever samen, dan alleen, zo blijkt. Na de coronacrisis zijn we weer volop van de binnenstad gaan genieten.”
Meer prullenbakken in Enschede
De aantrekkelijkheid van een binnenstad kan volgens het onderzoek liggen aan simpele dingen, zoals bereikbaarheid en of het er netjes uitziet. Jesse: “Zo bleek dat de infrastructuur van Enschede te wensen overlaat. Het is bovendien één van de groenste steden van Nederland, maar er blijken te weinig prullenbakken te staan. Ook zou deze stad – de grootste van Overijssel - meer op zoek moeten gaan naar een eigen identiteit. Wat maakt het uniek ten opzichte van een Deventer of Almelo? Nog een puntje van aandacht: winkels zouden meer creatieve en technische innovaties moeten toepassen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van interactieve borden en schermen.”
Toekomst Jesse
Jesse: “Ik heb altijd gezegd dat ik mijn vader en broertje een eigen bedrijf wil opzetten, zoals een uitzendbureau. Maar eerst wil ik nog meer ervaring opdoen in deze branche, disciplines mijn eigen maken en bij een groot retail-bedrijf werken. De sector is heel breed. En uiteindelijk vind ik leuke collega’s belangrijker dan het specifieke bedrijf. Als ik maar lekker veel contact mag blijven hebben met mensen.”
Retail: ja of nee?
Jesse: “Ik kan de retail van harte aanbevelen voor iedereen die het leuk vindt om veel contact met klanten te hebben en elke dag een andere werkdag te beleven. Alle baantjes zijn mij in elk geval enorm positief bevallen. Als je een baan in een winkel uitprobeert, dan wil je echt niet snel meer weg."