06/11/2019 | Leestijd 2 minuten

Kleur bekennen als winkel

Uniek zijn als winkel… Opvallen... Getipt worden door insiders als het ‘pareltje van de regio’… Dat is nodig om boven de massa’s uit te stijgen. Maar hoe? Succesvolle retailers hebben altijd één ding met elkaar gemeen: zowel de winkelvloer als de etalage zijn continu voorzien van een statement. Want klanten moeten steeds weer geprikkeld en verrast worden. En als er één element is waarmee een uitstekend statement te maken is, is het wel: kleur!

Kleur bekennen als winkel

Door Marie Gon

Kleur én kleurcombinaties

Maar één sprekende kleur is niet de enige manier om een statement te maken. Het gaat immers ook om kleurcombinaties. Ga eens voor een uitgesproken ton sur ton. Plaats bijvoorbeeld een mooie zithoek met kleuren die dicht bij elkaar in de kleurcirkel liggen, zoals rood-roze-oranje, of juist groen- en blauwnuances. Dat maakt het plaatje spannend. Zolang je kleuren uitkiest met en verschillende kleursterkte, wordt het geheel nooit saai. Speel met verschillende schakeringen om een interessante presentatie te maken. Vergrijsde, poederachtige tinten, pastels, maar ook felle en zelfs neontinten.

Rode bank

Schuren

Belangrijk is wel om, bij het kiezen van kleuren, consequent te zijn. Kijk goed naar de juiste verhouding: een ingetogen kleur kan bij de winkel waar jij werkt, misschien beter passen dan een felle tint. Een pittig accent is goed, mits gedoseerd. Vooral als het gaat om grote onderdelen. Dus ja: dat rode kleed is leuk, maar komt beter tot zijn recht naast een matzwarte bank dan naast een knalgeel exemplaar en een paarse fauteuil. In kleinere elementen van styling mogen kleuren vaak wel een beetje ‘schuren’. Denk aan kussens en plaids die qua kleur ‘net niet’ hetzelfde zijn. Of een bed waarbij je de lakens ‘opbouwt’ met grijsgroen en taupe. Dat geeft diepte. Juist in onvoorspelbare combinaties, zit de kracht van een goede presentatie.

Hoe je erachter komt wat werkt? Door eindeloos te proberen totdat je denkt: “Dit klopt!” Het kan erg louterend werken om eens op een andere manier naar kleur te kijken. Zo houd je de winkel spraakmakend!

Marie Gon is interieurstylist met een grote passie voor kleur. Ze reist stad en land af op zoek naar inspiratie en bezoekt beurzen in binnen- en buitenland.