05/12/2016 | Leestijd 2 minuten

Kleurkennis

Afgelopen week was ik bij een presentatie over het belang van kleur. En dat gaat veel verder dan alleen het combineren van de kleuren van bijv. tapijt en gordijnen. Kleur beïnvloed ook je stemming. Denk maar aan het verschil tussen rood (warm, bloed) en blauw (koel, vrieskou) en wat voor invloer deze kleuren voor emotionele waarde hebben.

Kleurkennis

Door Theo van Elk

Kennis van kleuren 

In deze presentatie werd duidelijk dat ieder mens zijn eigen kleur heeft. En daarmee kun je ook nadenken over wat voor kleding je aantrekt, welke kleuren je kiest en welke voorkeuren je hebt. En dat iedere kleur weer een andere invloed heeft op je gevoel als mens. De stemming wordt heel erg bepaald hierdoor en je kunt dus via kleur invloed hierop uitoefenen.

Het is toch belangrijk als interieurprofessional om hier enige kennis van te hebben. Allereerst kun je consumenten nog beter adviseren in de kleuren die het beste bij ze passen. Maar het biedt ook mogelijkheden om klanten adviezen te geven over het veranderen van kleuren in het interieur. Zo kun je werken met zomerkleuren en met winterkleuren in een interieur. Heeft u wel eens een dergelijk advies aan een klant gegeven of heeft u de klanten wel eens uitgenodigd in de winkel om samen te kijken naar de kleur voor het nieuwe seizoen? Volgens mij biedt dat heel veel mogelijkheden om klanten betere adviezen te geven, klanten terug te halen in de winkel en meer omzet uit een klant te halen.

Denk daarbij aan wisseling van accessoires (lichtere, koelere tinten in zomer, warmere kleuren in herfst – winter), maar je kunt ook denken aan zomer- en wintergordijnen (dikker, warmer). Kortom, veel mogelijkheden om een klant meer in de winkel te krijgen dan 1 keer in de 10 jaar. En begin met de winkel!

kleuren


Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.