Lena (23): “Ik ging voor een baan van een half jaar, maar dat liep een beetje uit…”
Lena Duijvis (23) nam een tussenjaar, maar vond het zo leuk bij Dille & Kamille dat ze besloot te blijven. “Heeft een klant een ‘gekke’ vraag? Dan krijg ik daar alleen maar energie van!”
Een aantal vragen aan Lena:
Hoe lang werk je hier?
“Drie jaar, dus eigenlijk twee jaar langer dan verwacht.”
Hoe ben je bij Dille & Kamille hier terecht gekomen?
“Ik was klaar met mijn mbo-opleiding en wilde graag een tussenjaar, voor ik aan een hbo-opleiding begon. Mijn moeder werkte op het hoofdkantoor van Dille & Kamille en wist dat ze nog verkopers zochten voor de winkel in Amsterdam. Ik solliciteerde voor een functie van een half jaar, maar dat liep een beetje uit…”
Zie de klant alsof het een goede vriend(in) van je is.
Welke mbo-opleiding heb je gevolgd?
“Ik deed de mbo-opleiding Ruimtelijke Vormgeving. Daar leerde ik over grafische vormgeving, maar bijvoorbeeld ook over interieur- en winkelvormgeving, styling en product. Het is grappig hoe die dingen hier heel mooi samenkomen.”
Waarom besloot je bij Dille & Kamille te blijven?
“Ik wilde eigenlijk een half jaar werken en een half jaar reizen, maar toen kwam corona. Ik ben er alsnog even tussenuit gegaan, maar toen snel weer teruggekomen. Ja, ik wil nog steeds een hbo-opleiding volgen, maar weet nog niet zo goed welke. In de tussentijd blijf ik lekker werken, met de mensen en de producten, daar word ik gewoon heel blij van.”
Wat vind je zo leuk aan werken in de winkel?
“Ik leer hier elke dag wel wat nieuws bij. Over de verkoop, het helpen van mensen en de artikelen. Omdat ik veel met duurzaamheid bezig ben, trekt het concept van Dille & Kamille mij ook erg aan. Alle producten zijn biologisch en de makers krijgen een eerlijke prijs.”
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Elke dag starten we gezamenlijk, bij de kassa, op. Met het hele team nemen we dan de dag door: wie gaat wat wanneer doen? Soms sta ik achter de kassa, soms pak ik de vracht uit, soms help ik klanten en soms vul ik de voorraad aan. Per week werk ik 24 uur, waarvan soms ook dagen in het weekend.”
Waar krijg jij een kick van?
“Als mensen mij iets willen vragen, beginnen ze vaak met: ‘Ehm, dit is misschien een beetje een gekke vraag, maar….’ Dan denk ik meteen: Kom maar door, dat ga ik helemaal voor je uitzoeken!”
Zou je ergens – nog – beter in willen worden?
“Ik zou graag nog meer willen leren over styling. Bij Dille & Kamille hebben we een vaste stylingverantwoordelijke in dienst. Ik mag haar, zo nu en dan, helpen. Dat vind ik echt leuk. Daar wil ik meer van weten. Misschien wel in een hbo-opleiding.”
Wat doe je om bij te blijven in je vak?
“Ik snuffel graag rond in winkels die een beetje op Dille & Kamille lijken. Dan kijk ik naar de producten en hoe ze gepresenteerd worden. Daarnaast hebben we hier eens in het kwartaal een teamavond, waarop we het seizoensassortiment bespreken. Op die avonden is er ook altijd een workshop, waarin we volledig ondergedompeld worden in een bepaald Dille & Kamille thema. Die avonden vind ik heel inspirerend!”
Jouw gouden verkooptruc?
“Zie de klant alsof het een goede vriend(in) van je is. Ga met hem of haar een gesprekje aan. Niet alleen over de producten in de winkel, maar ook over het dagelijks leven. Dat ‘vriendschappelijke’ stelt mensen op hun gemak.”
Meer weten?
Heb je interesse om een vakopleiding te doen voor Interieurstyling of interieurontwerper? NIA ACADEMIE organiseert in augustus en in september op verschillende plekken in het land gratis proeflessen, infoavonden en online informatiesessies.