Levertijddilemma
Als verkoper stel je de hele dag door vragen. Dat hoort bij je vak en maakt je werk extra leuk. Ga daarbij vooral op zoek naar de vraag àchter de vraag, dan is een lastig dilemma vaak ineens geen punt meer.
Door: Patricia van Amelsvoort
Als iemand iets aan jou vraagt, wat doe je dan? Precies: dan geef je antwoord. Op de winkelvloer doe je dit de hele dag: je stelt vragen aan je klanten en krijgt vervolgens antwoord. Persoonlijke aandacht maakt mensen gelukkiger – en dat geluk heb jij als verkoper dus te bieden! Als verkoper heb je antwoorden nodig om je klant te kunnen overtuigen. En het leuke is: je kunt nooit te veel vragen stellen. Sterker nog: hoe meer jij vraagt, hoe meer je klant het gevoel krijgt dat er écht naar hem wordt geluisterd. Persoonlijke aandacht maakt mensen gelukkiger – en dat geluk heb jij als verkoper dus te bieden! Klanten stellen ook vragen aan jou. Over merken en materialen, over technische details en praktische zaken. Geen probleem: jouw vakkennis is groot en je kunt dus (bijna) altijd direct een antwoord geven. Er is maar één vraag waar verkopers vaak moeite mee hebben. Kun jij raden welke dat is?”
Levertijd
“Inderdaad: het is de vraag over de levertijd. Iedereen weet dat meubels meestal niet à la minute geleverd kunnen worden. Dat het vaak gaat om maatwerk en dat daar dus wat tijd voor nodig is. Toch kun je je als verkoper een beetje in de verdediging gedreven voelen – alsof je je moet verontschuldigen voor het feit dat de klant even zal moeten wachten.
Is dat nodig? Welnee! Jouw klant stelt die vraag namelijk niet om vervolgens te gaan mopperen over die 8 weken. Nee, je klant is bang dat de bank er straks niet op tijd zal zijn voor de feestdagen, wanneer de hele familie langs komt. Of juist dat die bank misschien te vroeg geleverd wordt, terwijl de sleutel van het nieuwe huis nog vier maanden op zich laat wachten.”
Tegenvraag
“Om erachter te komen welke zorgen er schuilgaan achter de levertijdvraag, stel je een tegenvraag: ‘Wanneer had u de bank nodig?’ Als je klant de termijn noemt, kun je vervolgens zeggen: ‘Dat ga ik voor u regelen!’ Zo is die levertijd opeens helemaal geen issue meer, maar juist een extra service die je te bieden hebt. Je klant krijgt het vertrouwen dat jij je uiterste best voor hem zult doen – en dat voelt top!”
Handige app vergroot jouw verkoopkracht
Deze en meer tips vind je in de nieuwe app VerkoopKracht. Verkopen is een vak – en dat vak kun je leren. VerkoopKracht geeft daarvoor niet alleen speciale trainingen en workshops, maar heeft ook een handige app voor verkopers ontwikkeld. De app biedt je extra inspiratie, verrassende weetjes en praktische tips die je als verkoper direct in de praktijk kunt brengen. Je leest er de laatste blogs over verkooptechnieken en vindt er unieke filmpjes over verkopers die het nét even anders doen. Doe er je voordeel mee.
De VerkoopKracht app is gratis te downloaden via de App Store en Google Play Store. Tip: zet de pushberichten aan, dan krijg je regelmatig verse verkoopinspiratie.
Patricia van Amelsvoort stond jarenlang zelf op de winkelvloer. Haar ervaring bundelde ze in Verkoopkracht: haar bedrijf geeft verkooptrainingen, speciaal voor de woonbranche. In haar blogs deelt ze haar beste verkooptips met jou. Nieuwsgierig hoe ze te werk gaat? Bekijk dan deze video.