15/11/2023 | Leestijd 4 minuten

Linde Taselaar: “Lekker knallen, dat is belangrijk in de retail”

“Ik zat op de PABO, maar vond mijn baantje als weekendhulp bij My Jewellery in Utrecht altijd al veel leuker. Toen ik de kans kreeg om assistent store manager te worden, heb ik die met beiden handen aangepakt”, zegt Linde Taselaar (25). Vanaf 1 november 2023 mag zij zichzelf zelfs store manager noemen.

Linde Taselaar: “Lekker knallen, dat is belangrijk in de retail”

Een aantal vragen aan Linde:

Welke stappen heb je gezet om store manager te worden?

“Toen ik hier als weekendhulp begon, vond ik het gelijk al heel leuk. De retail trok mij enorm. Ik kreeg de kans om door te groeien en heb alles intern geleerd, van de vorige store manager en collega’s, maar ook dankzij trainingen in onder meer leidinggeven, gespreksvoering en sollicitaties vanuit My Jewellery. Ik voelde altijd al een grote verantwoordelijkheid en nu natuurlijk helemaal.”

Ik voelde altijd al een grote verantwoordelijkheid en nu natuurlijk helemaal. 

Hoe ziet je werkdag eruit?

“Ik begin rond 9.30 uur. Dan spreken we de dag even met elkaar door. Om 10.00 uur gaat de winkel open. De administratie probeer ik tot één à twee dagen te beperken en verder ben ik vooral ook veel op de vloer aanwezig, zowel in onze vestiging aan de Choorstraat als in onze shop-in-shop in de Bijenkorf.”

Veel mensen denken dat My Jewellery alleen sieraden verkoopt, maar het assortiment is breder toch?

“Dat horen we inderdaad vaak, maar wij verkopen naast sieraden ook kleding en accessoires. De verhouding is zo’n beetje 50-50. Gemiddeld krijgen we om de één à twee maanden nieuwe collecties sieraden binnen en kleding komt iedere week wel binnen.”

Wat maakt het werk zo leuk?

“Ik ben niet iemand die het een hele dag achter een computer volhoudt, dus ik ben vooral heel blij met de afwisseling. Op het ene moment ben ik bezig met administratieve taken, het andere moment sta ik gezellig met het team op de vloer en help ik de klanten. Lekker knallen, dat is belangrijk in de retail!”

Wat doe jij om de klanten zo goed mogelijk te helpen?

“De kracht van My Jewellery is service bieden. Dat begint met iedereen gedag zeggen die binnenkomt en eindigt met een klant die een fijne winkelervaring heeft gehad. Ik denk mee en probeer altijd open en eerlijk te zijn. Wat vindt de klant écht leuk? Daar moet je achter proberen te komen. Dan vind je altijd iets passends.”

Iets minder leuk misschien, maar heb je ook te maken met diefstal en agressie?

“Helaas wel. Geen agressie gelukkig, maar we hebben steeds vaker te maken met diefstal. Dat hoor ik ook van andere retailers. De gemeente organiseert preventietrainingen, waar we handige tips uit halen. Zo proberen we een groot deel van de diefstallen voor te zijn.”

Tot slot, vind je het belangrijk om ‘bij’ te blijven in het vak?

“Toevallig ben ik in september begonnen met een zelfstudie retailmanagement van de LOI, dus daar hecht ik zeker waarde aan ja. Hier besteed ik één dag in de week aan. Mijn uiteindelijke doel is om in mijn managersfunctie door te groeien binnen de retail, bijvoorbeeld naar regiomanager.”

Meer weten?

Helaas hebben veel winkels te maken met winkelcriminaliteit, zoals agressieve klanten, winkeldiefstal of een overval. Om dit te voorkomen, of om er op de juiste manier mee om te gaan zijn er gratis online trainingen beschikbaar, zodat je hier zelf mee aan de slag kunt.

Meer info