03/12/2020 | Leestijd 5 minuten

Made.com verleidt hun klanten met een virtuele showroom

Een showroom bezoekje ‘lastig’ in tijden van corona? Niet bij Made.com. Deze webwinkel denkt buiten de kaders en lanceerde een virtual reality showroom om hun allernieuwste designcollectie te presenteren. Volgens Danielle Schoop, head of brand Benelux, is deze digitale showroom een schot in de roos: “De klant krijgt een unieke ervaring, terwijl onze medewerkers op de hoogte blijven van de laatste trends en tools. Een win-winsituatie.” 

Made.com verleidt hun klanten met een virtuele showroom

Creatief schakelen 

Made.com organiseert jaarlijks een speciale dag voor journalisten om in een showroom de nieuwste collectie te komen bekijken. Een dag, die in 2020 een andere insteek kreeg, vertelt Danielle: “Dit jaar mochten we niet samenkomen, maar hadden we wél een fantastische collectie om te laten zien. We besloten daarom om creatief te schakelen en kwamen met een online alternatief, dat we nu ook aan onze klanten presenteren.” 

De ervaring 

De klant stapt online een Amsterdams appartement binnen dat is ingericht met de nieuwste collectie van Made.com. Wie wil kan een audiotour krijgen die kamer voor kamer langs alle producten leidt. Elk product kan worden aangeklikt voor informatie of om te bestellen. Met behulp van augmented reality kan zelfs een selfie worden genomen in het virtuele appartement. Hoe de klant dat ervaart? Als súper leuk, zegt Danielle: “Onze klanten vinden het geweldig dat wij, juist nu, in tijden van corona, inzetten op ‘ervaring’. Wij brengen de Made.com ervaring naar de mensen thuis. Dat vinden ze heel bijzonder. Ze voelen zich extra gewaardeerd.”  

Digital first 

Volgens Danielle is digitale technologie nu belangrijker dan ooit om met de consument in contact te blijven: “Als digital first-merk zijn wij nóg harder gaan werken om onze klanten, ook in tijdens corona, inspiratie te bieden. Wij hebben een fysieke showroom in Amsterdam, daar werken we met een app die klanten kunnen downloaden op hun eigen telefoon. Door vervolgens met de app de QR-codes op producten te scannen krijgen ze geheel corona-proof alle informatie en inspiratie. Onze medewerkers lopen rond met een iPod Touch, waarop zij klanten assisteren, natuurlijk op gepaste afstand. Als de klant iets moois ziet, scant hij de code van het product en voegt de app deze toe aan zijn wishlist. Zo kan de klant ook thuis nagenieten.” 

Wekelijkse trendtraining 

Of alle medewerkers van Made.com al van nature technisch onderlegd zijn? Welnee, zegt Danielle: “Onze nieuwe medewerkers krijgen een digital training bij binnenkomst. In die training leren ze omgaan met de iPod Touch, onze app, de digitale service en nu ook de VR-technologie. Daarnaast is hier maandelijks, soms zelfs wekelijks, een ‘trendtraining’. Alle medewerkers leren dan over een nieuwe trend of een nieuwe tool. Zo blijven wij continue up-to-date.”  

LinkedIn Learning 

Naast de ‘doorsnee’ trainingen maakt Made.com ook veel gebruik van LinkedIn Learning, vertelt Danielle: “Via deze tool kunnen onze medewerkers zichzelf voortdurend ontwikkelen. Zo bieden we op dit moment een training aan op het gebied van ‘design afspraken’. Medewerker leren hoe zij klanten rondleiden in de VR-showroom. Kortom: ze leren hoe je de klant kwalitatief advies geeft in een online omgeving. Of ook wel: corona-proof adviseren anno 2020.”