Makkelijker of leuker kopen
Een mode item kopen is een feestje. Niet dan? De ene keer weet je wat je wil en soms moet je in de stemming gebracht worden. Zoiets als: ‘Je weet nog niet wat je zoekt.’ Een vette winkel of een leuk persoon kan je dan helpen om in de koopstemming te komen. Hoe doe je dat?
Door: Harry Bijl
Klanten zijn voor winkels best moeilijk te begrijpen. ‘Dan willen ze het zus en dan willen ze het zo.’ Blij maken is niet eenvoudig. Als winkels niet duidelijk zijn dan wordt het nog moeilijker. Er is keuzestress, omdat er teveel is of het hangt onduidelijk, Klanten worden regelmatig stinkend chagrijnig, omdat ze lekker worden gemaakt en hun maat er niet is. Over de mogelijkheid om te kunnen bestellen, zijn winkels meestal vaag. Ja, het is best lastig om het als winkel goed te doen.
Winkels kunnen op veel manieren succesvol zijn. Sommige zijn oersaai ingericht, maar oh wat kan je daar altijd goed slagen. Of ze zijn ronduit lelijk en toch ben je blij omdat die ene persoon jou snapt. Gelukkig zijn er veel winkels die het lekkere winkelgevoel kunnen combineren met winkelgemak. Klanten hebben steeds minder tijd en nog amper geduld. Het is belangrijk dat winkels duidelijk zijn en de verwachtingen naar hun klanten goed managen.
Winkels moeten hun klanten beter kennen en begrijpen. Laat online zien waar je te vinden bent en wat je te bieden hebt. Klanten vragen niet altijd om de volle aandacht. Als het ze makkelijk wordt gemaakt om iets te vinden dan willen ze dat graag zelf doen. Met wat extra beleving en aandacht kan je het dan nog leuker maken. Klanten lopen niet graag doelloos beleving te snuiven, ze willen kunnen passen en slagen.
Jij weet vast wel hoe je klanten plezier bezorgt. De vraag is daarbij wel: ‘Maak je het vooral makkelijker of alleen maar leuker?’ Kijk eens voor meer kennis over klantgedrag bij INretail.