18/05/2020 | Leestijd 4 minuten

Melanie van Studio Blique: “Normaal gesproken is het hier een gezellige chaos!”

Studio Blique in Zeeland, is typisch zo’n warme family store met meerdere verdiepingen waar iedereen gezellig blijft hangen aan de bar en koffietafel. De drie filialen in Middelburg, Goes en Terneuzen zijn gemoedelijke ontmoetingsplekken zoals je deze in de Zeeuwse provincie kunt verwachten. Maar door de coronacrisistijd, is het af en toe ineens muisstil… Hoe gaan de medewerkers om met die rust? Melanie Dobbelaar (42) vertelt.   

Melanie van Studio Blique: “Normaal gesproken is het hier een gezellige chaos!”

100-jarige vrouw met rollator 

Melanie: “Normaal gesproken is het een gezellige chaos hier in Studio Blique. Ik grap weleens dat we eigenlijk een boekje moeten bijhouden van wat er op een dag allemaal gebeurt. En wie er allemaal langskomen… Een moeder die blij rondwandelt in een nieuwe hippe blouse van Fabienne Chapot terwijl haar zoontje van zeven een bomber jacket past van Scotch R’belle... Een 100-jarige vrouw met een rollator die trots in haar eentje binnenwandelt… Dit is geen winkel waar de mannen buiten staan te wachten. De hele familie snuffelt tussen de rekken.”  

We halen alles uit de kast voor de klant die nog wél langskomt! 

 

Meer tijd voor de klant 

“We zetten de schouders eronder”, vertelt Melanie. “Natuurlijk hebben we het een stuk rustiger, dat kunnen we niet ontkennen.... Maar de klant die wél komt, die wil ook echt wat! Een nieuwe spijkerbroek, een zomerjasje… Dus we halen alles uit de kast - of liever gezegd; uit de rekken – om hem of haar te plezieren. Het gros van de mensen heeft het niet meer zo druk als voorheen. Wij ook niet. Dus we hebben meer tijd voor een enthousiast gesprek. We willen niet dat er iemand zonder tasje de deur uitgaat!”  

Winkel blijft open  

“Die kleine steunbetuigingen van vaste klanten, zijn ontroerend. Als ze even wat door de deuropening roepen, of expres langskomen om iets te kopen… Heel lief. Met het team van Studio Blique praten we elke week over de gang van zaken rondom de coronacrisis. Gelukkig zijn de winkels opengebleven. Mijn werktijden zijn niet veranderd, die van andere collega’s wel… Dat komt waarschijnlijk ook doordat ik zowel voor als achter de schermen van de winkel werk. Want van afwisseling word ik het gelukkigst. Het ene moment zit ik op kantoor roosters te maken, het volgende moment ontmoet ik weer allemaal nieuwe klanten.”  

Rasverkopers 

Melanie: “Ik ben blij dat mijn collega’s zulke ‘rasverkopers’ zijn. Ze hebben me vliegensvlug wegwijs gemaakt in het winkeliersbestaan – dat een paar jaar geleden nog compleet nieuw voor me was. Ik heb alle kanten op gefladderd in mijn carrière. Zo heb ik in de verzekerings- en hypothekenbranche gewerkt bij Fortis Bank en werkte ik vroeger ook nog een tijdje in de horeca- en evenementenbranche. Toen ik hier net begon, kwam ik al snel tot de ontdekking dat er best makkelijk over wordt gedacht, hoor, in een winkel werken. Dat doe je niet zomaar even. Er komt van alles op je af! Maar nu, vijfeneenhalf jaar later, ben ik niet anders gewend.”