Minder winkels in de binnenstad, maar meer cultuur, horeca en ontspanning
Het aantal winkels in de Nederlandse binnensteden neemt af. Winkels die verdwijnen maken steeds vaker plaats voor horeca, dienstverlening of cultuur en ontspanning. Die mix maakt een stadscentrum het extra aantrekkelijk om er te verblijven.
Het afgelopen kwartaal is de winkelleegstand opgelopen naar 8,3%, blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur Colliers. Er staan meer winkels leeg door de stijgende kosten voor winkeliers en coronaschulden die moeten worden afbetaald. Dat leidt tot faillissementen of winkelsluiting.
Het zijn vooral grote modezaken, elektronicawinkels en sportketens die verdwijnen uit binnensteden. Volgens Colliers hebben zij niet langer behoefte aan veel verkooppunten, nu veel mensen online hun spullen kunnen kopen. Deze ondernemingen kiezen er vaker voor om één groot verkooppunt als showroom in te richten in een belangrijke winkelstraat.
Gemak en uiterlijk
Het winkelaanbod past zich aan de behoefte van de consument. Mensen vinden 'gemak en uiterlijk belangrijk, mede door de invloed van social media', aldus een woordvoerder. En dat vertaalt zich in meer winkels in de fastfood, maar ook tattooshops, nagelstudio’s en schoonheidssalons. Ook de tweedehands kledingwinkel is populair.
Aantrekkelijke plek
De binnenstad is duidelijk aan het veranderen. Inmiddels bestaat meer dan de helft van de winkelruimte in binnensteden uit horeca, dienstverlening of cultuur en ontspanning. Dat er winkels verdwijnen is niet alleen maar negatief. Doordat er een betere mix komt van winkels, cultuur, horeca en ontspanning, wordt de binnenstad juist een aantrekkelijke plek om te verblijven. De verbetering van leefbaarheid ‘is goed nieuws voor bewoners, bezoekers, ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeenten’, aldus de woordvoerder van Colliers