13/11/2023 | Leestijd 3 minuten

Sterre (21) houdt van de hectiek van De Rode Winkel: “Er liggen hier rond de 10.000 jeans!”

https://thombroekman.nl/vacature-verkoopmedewerker-parttime/Het katoenen tasje dat je cadeau krijgt aan de kassa bij De Rode Winkel, is zowat een fashion item op zichzelf geworden. Je spot ‘m overal in Utrecht. Slimme reclame, zou je denken, maar dat heeft deze jeansshop niet nodig. Iedereen in de hippe studentenstad weet toch allang: voor een nieuwe spijkerbroek, ga je naar De Rode Winkel. Sterre Berben (21) draait hier graag mee.  

Sterre (21) houdt van de hectiek van De Rode Winkel: “Er liggen hier rond de 10.000 jeans!”

Half miljoen

“Die ‘tote bags’ met ons logo zijn inderdaad niet te missen. Inmiddels hebben we er meer dan een half miljoen weggegeven, heb ik me laten vertellen. Daar kun je mee spelen, zo hebben we weleens een social media challenge georganiseerd: fotografeer je tote bag op reis!”   

Ik wil alles leren wat er op de achtergrond van een winkel gebeurt.

Leerschool

“Er liggen hier nu rond de 10.000 jeans! En dat worden er alleen maar meer! Het voelt alsof ik in het diepe ben gegooid, maar dan wel op een leuke manier. Ik wil alles leren wat er op de achtergrond van een winkel gebeurt. Inkoop, cijfers… Gelukkig krijgen we regelmatig een cursus over nieuwe merken én handige video’s met tips en tricks over verkopen, gastvrijheid en stoffen. Ik raak nooit uitgeleerd, want de collectie wordt steeds groter.” 

Moeilijk

“De spijkerbroek is voor veel mensen een moeilijk product, daarom zijn de meeste klanten hier echt op een missie, ze kijken niet zomaar rond. Het is lastig te bepalen wanneer een jeans nou echt goed zit, dat hangt af van de maat, de pasvorm, de manier waarop het materiaal uitrekt, enzovoorts. Het maakt mijn werk juist des te leuker! Ik help het liefst klanten die vinden dat ze een moeilijk lichaamstype hebben. Als ze binnenkomen, kan ik vaak al inschatten wat er bij ze past.”

Jeans/spijkerbroek?

“Ik noem het een ‘jeans’ - die term wordt ook het meest gebruikt op de eenjarige Style School ByDanie die ik heb gevolgd - maar klanten gebruiken vaker het woord ‘spijkerbroek’, dus deze term pas ik ook toe.”

Scandinavisch

“We verkopen bij De Rode Winkel behalve jeans trouwens ook andere kleding. De Scandinavische merken spreken mij aan. Lekker clean en minimalistisch…”

Gastvrijheid

“We hebben een barretje in de winkel, waar we gasten iets inschenken. Leuk, want zo leer ik meteen ook weer iets over gastvrijheid. De bar is er met name voor het creëren van een rustmoment voor mensen die komen shoppen. Zo krijgen mensen de service en tijd die ze verdienen.”  

Bekend

“Inmiddels word ik herkend in de stad. Bij de sportschool krijg ik geregeld te horen: ‘Hey, werk jij niet bij De Rode Winkel?’ Soms komen klanten speciaal terug voor mij. Dat vind ik een groot compliment.”  

Werken bij de Rode Winkel

Enthousiast geworden door het verhaal van Sterre? De Rode Winkel zoekt nog medewerkers, bijvoorbeeld die van verkoopmedewerker. Kijk hier voor de vacatures.