Storytelling
Je moet tegenwoordig meer doen dan alleen je product tonen aan de klant. Het gaat ook om het verhaal van je bedrijf, het verhaal achter je product, het verhaal dat de klant interessant vind om te horen. Op de vakbeurzen van de afgelopen weken is het duidelijk zichtbaar: veel aanbieders zijn bezig met storytelling, het verhaal waar zij voor staan.
Door Theo van Elk
Het verhaal rond een product
Zo probeert iedereen een uniek verhaal te vertellen en daarmee meer onderscheid te creéren ten opzichte van concurrenten. Want veel producten zijn vergelijkbaar, maar het verhaal eromheen kan het toch uniek maken.
Herkent u het? Veel woonwinkels zijn redelijk vergelijkbaar. Onderscheid in het assortiment is er nauwelijks meer te maken, dus je moet als woonwinkel op zoek naar een andere manier om de consument duidelijk te maken waar je voor staat. En dat kan door je verhaal te vertellen, door de consument mee te nemen in waar je bedrijf voor staat.
Hoe doe ik dat dan, zult u wellicht denken? Daar zijn vele mogelijkheden voor. Als u een bedrijf heeft, waar vakmanschap en ambacht nog een belangrijke rol spelen, dan kunt u overwegen om een speciale vakman – hoek in te richten in de winkel. Waar gordijnen gemaakt worden, meubels gerestaureerd, hout wordt bewerkt etc etc. Dit gebeurt bijv. steeds meer in modewinkels, waar de kleren in de winkel vermaakt worden (bijv. bij Suit Supply). Als je meer doet aan inspiratie en creativiteit, dan kun je een hele wand in de winkel maken waar je dit toont. Met de laatste trends, de modekleuren en de eigen selectie van je creatieve medewerkers.
Kortom, zorg dat je een verhaal hebt. En vertel dit aan de klant, zowel in de winkel als op je website. Een klant die hierin gelooft zal eerder bij je kopen en je bent in ieder geval anders dan vele concurrenten.
Foto credits: Koen Suyk
Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.