Tijd voor een bammetje
Soms lijkt het wel alsof je altijd haast hebt en altijd druk bent. Tenminste, dat is bij mij zo. Je smeert snel wat boterhammen voor tussen de middag, je grist een stuk fruit mee en je racet de deur uit. Op je werk ben je vervolgens druk en voor je het weet is het half een. Tijd voor een boterham. Er liggen nog duizend-en-een dingen op je te wachten, dus je kauwt ‘m tussendoor even snel weg. Herkenbaar?
Door Dunja Hoejenbos
Ik kan je vertellen: je bent lang niet de enige. Uit Europees onderzoek (uitgevoerd door Eurest) blijkt namelijk dat een op de vijf Nederlandse werknemers achter hun bureau luncht. Iets meer dan de helft van de werknemers gaat even van zijn werkplek weg om te lunchen. Volgens Eurest is dat een kwestie van cultuur. Nederlanders zien eten meer als ‘noodzakelijk’ kwaad. Ze schuiven snel wat naar binnen en gaan dan meteen weer door. De lunchpauze duurt gemiddeld 26 minuten. Ter vergelijking: in Portugal en Spanje lunchen ze tussen de 50 minuten en een uur.
Lunchen: arbotechnisch verantwoord
Maar eigenlijk is (samen) lunchen een ideale break van de dag. Je praat bij met je collega’s en je bent even van je werkplek vandaan. Vanuit arbotechnisch oogpunt zeer verantwoord. Om goed werk te kunnen leveren is het namelijk belangrijk dat je ook even tijd neemt voor ontspanning. Een loopje naar de bedrijfskantine of even naar buiten is prima. Het is goed voor de bloedsomloop, je kunt je gedachten verzetten en je spieren even rust geven als je (zwaar) lichamelijk werk doet. Al met al is het dus goed om bewust tijd te maken voor de lunch.
Meer informatie
Wil je meer weten over het onderzoek van Eurest? Klik dan hier. Er staat ook een leuke graphic bij over wat Europeanen zoal eten tijdens de lunch. Wil je weten waarom het überhaupt goed is om te lunchen, bezoek dan deze site. Daar staat uitgebreid uitgelegd welke voedingsstoffen je nodig hebt en wat je lichaam ermee doet.
Zo, bijna half een. Tijd voor een bammetje (en dit keer eens niet achter mijn computer!).
Dunja Hoejenbos van Dunja Denkt & Doet, marketingcommunicatieadviseur gespecialiseerd in communicatie rond arbozaken in de woonbranche.