22 apr
Tijd voor een fanclub

Tijd voor een fanclub

Waarom maken we eigenlijk alleen op 1 januari goede voornemens? 22 april, 7 augustus of 13 oktober lijken me ook prima dagen om jezelf een doel te stellen. Of wat dacht je van vandaag?  

Door: Patricia van Amelsvoort 

Klanten zijn je ambassadeurs 

Ik heb een leuke uitdaging voor je: neem je voor om vanaf vandaag elke dag van minstens één klant een fan te maken. Fans zijn klanten die meer dan tevreden zijn. Ze beoordelen jouw winkel, jouw product of jouw service met een rapportcijfer 9 of 10. Pas als ze zó blij met je zijn, zullen ze je ook aanbevelen bij vrienden en collega’s. Op die manier worden je klanten je ambassadeurs. Wat zij over jou zeggen, is voor anderen vaak veel geloofwaardiger dan wat je zelf zegt. Mond-tot-mondreclame is de beste reclame die je je kunt wensen! Enthousiasme werkt aanstekelijk en levert gegarandeerd weer nieuwe klanten op. 

Geen stofvlokken? 

Er is maar één manier waarop je van een klant een fan kunt maken en dat is door de verwachtingen van je klant te overtreffen. Door op alle vlakken meer te bieden dan je klant van je verwacht. Dat begint al bij de deur. Ga zelf eens op de deurmat staan en bekijk je winkel door de ogen van je klant. Is alles netjes opgeruimd? Liggen er geen stofvlokken in een vergeten hoekje? Staan er nergens dozen te wachten om uitgepakt te worden? Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. En dat lukt een stuk beter als je winkel spic en span is. 

Kom op met die positieve energie! 

Als fysieke winkel heb je een groot voordeel ten opzichte van alle internet-retailers: jij kunt heel direct waarde toevoegen. De prijs van een product is zelden van doorslaggevend belang; veel belangrijker is hoe je met je klanten omgaat. Sta je klant vriendelijk te woord en geef ze je volle aandacht. Biedt professioneel advies en kom met inspirerende ideeën. Zorg voor positieve energie en maak het keuzeproces plezierig. Uiteindelijk zet je niet alleen je expertise als meubel, kleding- of schoenenverkoper in, maar ook je expertise als vérkoper. Door steeds een stapje extra te zetten, zorg je ervoor dat de klant die je winkel binnenkwam als fan weer naar buiten gaat. Als het lukt, is dat geweldig! 


Patricia van Amelsvoort stond jarenlang zelf op de winkelvloer. Haar ervaring bundelde ze in Verkoopkracht: haar bedrijf geeft verkooptrainingen, speciaal voor de woonbranche. In haar blogs deelt ze haar beste verkooptips met jou. Nieuwsgierig hoe ze te werk gaat? Bekijk dan deze video.

Maak je keuze!