Waar ben jij goed in?
Ons vak is mooi. Werken in een winkel is niet zomaar iets. Het is en was gewoon een tof beroep. Vroeger, in het tijdperk dat we nog geen tablets hadden, toen leek het gemakkelijker. Wat denk jij? Is je werk moeilijker dan toen? Nee, ik bedoel niet dat je harder moet werken, dat is niet erg. Wel? Pff, gelukkig. Wat is er dan nu zo moeilijk? Ik wil je graag een paar tips meegeven. Kijk zelf maar wat je ermee doet.
Door: Harry Bijl
‘Een retailer kon vroeger van alles een beetje, en een verkoper was een duizendpoot, dat maakte ze uniek. Vandaag moet je in alles wat je doet de beste zijn.’ Kan een persoon dan alles? No way. Het makkelijkste is vaak ook het moeilijkste: ‘Loslaten, hulp vragen en een ander vertrouwen’.
Een mooie waarheid. Ik zie hierin de sleutel tot succesvol. Hoe? We maken het te moeilijk met elkaar. Maak het weer makkelijk in je team. Schaam je vooral niet om te erkennen dat het allemaal best lastig of zelfs moeilijk kan zijn. Als je bijtijds hulp inroept, taken slim verdeelt dan vergroot je de kans op succes.
Super eenvoudig en het werkt altijd. Je moet simpelweg toppers om je heen verzamelen die ergens heel, heel, goed in zijn. En gebruik die kanjers met hun goede ideeën en oplossingen. Net als vroeger, elkaar simpelweg vertrouwen, helpen en aanvullen. Waar ben jij goed in?
‘Je bent pas sterk als je je zwakte durft te tonen.’ Steek die maar in je zak. We doen zo moeilijk over klanten en de werkdruk. Keep it simpel: ‘Jij krijgt je salaris dankzij die klanten.’ Klanten moet je gewoon heel, heel blij maken.
Hoe? Dat moet je samen uitzoeken en proberen. Dat is het enige bestaansrecht van de winkel en dus jouw baan. Wat draag jij bij aan het winkelen leuker en makkelijker maken voor klanten?
Als je het moeilijk gaat maken dan verzand je vermoedelijk snel in allerlei overlegjes, ergernisjes, lijstjes en interne communicatie. Hou het simpel. Focus je samen op de klanten. Denk vanuit de klant en gebruik je boerenverstand. Zou je zelf blij worden van je eigen winkel? Wat kan beter? Laat al die proces dingetjes eens links liggen. Hoezo je steeds tussentijds aan een manager verantwoorden? Dat is pas werkdruk. Ga samen klanten blij maken. Dat is je werk. Vergeet die lijstjes, instructies en dat oeverloos geklets over wat moet. Onderneem en regel dingen samen. Hoe moeilijk ga jij het maken? Pak je kans. Als het echt moeilijk wordt? Dan kan je altijd nog professionele training volgen toch? Leren is altijd goed.
Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. 'Let's rebel, share vibes & create the future', is zijn motto.