02/03/2016 | Leestijd 2 minuten

Webshop

Tijdens mijn bezoeken aan woonretailers krijg ik vaak de vraag of men nu wel of niet een webshop moet beginnen. Want dat horen ze toch in alle adviezen van specialisten en op bijeenkomsten?

Webshop

Door Theo van Elk

Misschien is mijn antwoord dan vaak wel verrassend: nee, je moet geen webshop openen. Uiteraard met als toevoeging “als het alleen maar gaat om het openen van een webshop”. Want het toevoegen van een webshop aan je website is meer dan alleen een paar leuke producten toevoegen.

Want ik moet helaas ook vaak constateren dat de website nog niet in orde is: alleen maar een paar pagina’s zonder uitstraling, geen duidelijkheid over de positionering van het bedrijf en niet zoekmachine – geoptimaliseerd waardoor de vindbaarheid ook bar slecht is. Dus begin daar eens mee, inclusief het goed neerzetten van social media.  Daar leer je vaak al ongelooflijk veel van: hoe werkt communicatie via het web, hoe werkt zoekmachine – optimalisatie, wat zoeken consumenten als ze op websites hebben gekeken.

Als dat in orde is, dan is er een mogelijkheid om er een webshop bij te zetten. Vaak niet voor de directe verkoop, maar wel om andere redenen. Allereerst is het voor de consument veel herkenbaarder welke producten je verkoopt, waardoor ze wellicht wel de stap naar de winkel maken. Daarnaast voeg je veel content aan je website toe, die weer helpt bij de vindbaarheid van je winkel.

Tenslotte is er een (groeiende) groep consumenten die wel via het web wil kopen en die bied je de mogelijkheid hiertoe. Maar dan moet je wel een actief bezig blijven met je webshop: actueel houden, leuke aanbiedingen doen en consumenten op de juiste manier informeren als ze interesse hebben.

Dan heeft een webshop kans en voegt het iets toe aan je winkel. Is jullie winkel er al aan toe ?


Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.