03/11/2018 | Leestijd 3 minuten

Welles Nietes: wat doe jij met klachten over die doffe bank?

Complexe klachten en lastige kwesties? Als klant en winkel er samen niet uitkomen, kan de Geschillencommissie Wonen een uitspraak doen. Hoe denk jij dat het zit? Werk in de Winkel test jouw kennis.

Welles Nietes: wat doe jij met klachten over die doffe bank?

De klacht

Een consument beklaagt zich over het feit dat de bekleding van de aan haar geleverde bank dof en vlekkerig is. Op de staal was dat helemaal niet duidelijk zichtbaar. Zij vindt het geen gezicht en wil de bank retourneren. 

Wat denk jij: ja of nee? 

Moet de ondernemer toch de bank terugnemen? Wat denk jij: ja of nee? Tijdens de zitting hoort de commissie beide partijen en zet de feiten op een rij. Die feiten zijn: 

Consument en ondernemer waren het erover eens dat de consument de bekledingsstof had uitgezocht op basis van de staal die op de zitting aanwezig was. 

  • De consument laat tijdens de zitting een foto zien waarop de ‘vlekken’ goed te zien zijn. 
  • De ondernemer en de commissie zijn het erover eens dat dit shading betreft. 
  • De ondernemer geeft aan dat hij geleverd heeft wat is besteld. Hij beweert dat tijdens het verkoopgesprek is gesproken over de eigenschappen van een stof met pool en dat deze ook beschreven staan in de informatiebrochure die de consument heeft meegekregen. 

De uitspraak

Het oordeel is aan de commissie: moet de ondernemer de bank terugnemen of niet? 
Ja, vindt de commissie. De lichte en donkere plekken op de bank, die bij een vleugstof door gebruik en aanraking eigenlijk altijd wel aanwezig zijn, zijn opvallend. Dit had door de verkoper expliciet besproken moeten worden. Dat het aan bod is gekomen in het verkoopgesprek blijkt uit niets. Het simpelweg meegeven van productinformatie waarin shading omschreven staat, en je daar later op beroepen is onvoldoende, aldus de commissie. 

Tips en weetjes

Als een bekledingsstof (of een product) een bepaalde opvallende eigenschap heeft, dan moet dit zeker besproken worden in het verkoopgesprek. Een staaltje bekijken is immers iets anders dan een hele bank, bij gebruik, in een andere ruimte met andere verlichting en lichtval. Je neemt een groot risico door de klant voor iets te laten kiezen waarvan hij niet precies weet wat hij krijgt! Wat goed zou zijn, is als de staal vermeldt dat shading bij deze poolstof een normaal verschijnsel is.  Dit is een mooie gelegenheid om je vakkennis aan de klant te laten zien! Maak liefst een infoblad over shading en geef dat mee. Zorg altijd dat je kunt aantonen dat het onderwerp is besproken en dat je het infoblad hebt doorgenomen en meegegeven. Noteer het dus op je order!

De Geschillencommissie Wonen buigt zich over aankopen die zijn gedaan vóór 1 januari 2020. De stichting UitgesprokenZaak.nl is de geschillenregeling voor verkopen vanaf 1 januari 2020. Op hun websites lees je hoe ze te werkt gaan.