“Zie kleding niet als een wegwerpproduct.”
Geen uitverkoop meer, geen ontwerpen meer per seizoen, maar tijdloze stuks die jarenlang meegaan: ook dat is duurzaam. Steeds meer winkels durven te breken met het traditionele inkoopsysteem. De Nederlandse ontwerpster Joline Jolink was daarin één van de eersten. Zes jaar geleden besloot ze het helemaal anders te doen.
Door Talita Kaloe
Ontwerpster Joline Jolink gelooft dat je een relatie aan mag gaan met je kledingstuk. “Zie kleding niet als een wegwerpproduct, maar als iets dat je koestert”, zoals ze dat zelf zo mooi zegt. “Er is al zoveel liefde en energie in gestoken: van de stof uitzoeken tot aan het ontwerp en van het prototype tot aan de laatste afwerkingen. Dat mag gewaardeerd worden.” Deze liefde voor het modevak en voor de wereld komt tot uiting in de manier waarop ze werkt.
Duurzame materialen
Zes jaar geleden besloot Joline Jolink om niet meer mee te doen met modeshows, of te werken met verkoopagenten en winkeliers. Op deze manier kan ze flexibeler inspelen op de vraag van haar klanten, tijdloze collecties ontwerpen en werken met kwalitatieve, duurzame stoffen. Maar de textielindustrie is één van de minst transparante ketens die er is. En daarom is het selecteren van duurzame stoffen niet altijd even makkelijk.
Joline Jolink: “Als je met duurzame ogen op een stoffenbeurs rondloopt en met producenten praat, worden de keuzemogelijkheden wat beperkter. Zo was het een flinke zoektocht om jeans zo duurzaam mogelijk te kunnen laten produceren.” Inmiddels is het haar gelukt en vind je sinds vorig jaar bij Joline Jolink nu ook jeans gemaakt van biologisch katoen, zonder chemische wassingen. Voor haar wollen en zijden ontwerpen werkt ze met restmateriaal: stoffen die al eens zijn geproduceerd en waar nog een restpartij van over is. Deze bewuste manier van inkopen zet ze ook door bij de productie van het kledingstuk.
Geen voorraad, geen verspilling
Joline Jolink zorgt ervoor dat ze altijd weet onder welke omstandigheden haar kleding wordt gemaakt. Daarnaast ontwerpt ze kleine collecties, zodat ze haar voorraden klein kan houden. Dit betekent dat iedere collectie bestaat uit een gelimiteerde oplage. Op is ook echt op. Hierdoor zit ze niet met voorraad overschot en verspilling. Met als mooie bijkomstigheid dat je als klant altijd een one of a kind item in je kast hebt hangen. Ook fijn: er is ook geen uitverkoop meer nodig om van resterende voorraad af te komen. Op deze manier benadrukt Joline Jolink de waarde van een kledingstuk. Je komt er dan ook niet zomaar om “even te winkelen”, maar om met liefde een item te scoren waar je een leven lang van zult genieten.
Tip: stimuleer je klant om een relatie aan te gaan met het kledingstuk
Verkoop je items die zijn gemaakt van pure natuurlijke materialen zoals bijvoorbeeld wol? Of van biologisch katoen? Vertel dan het verhaal achter het product. Zo kan een duurzaam item misschien iets meer geld kosten, maar door het verhaal erachter te vertellen, begrijpt een klant ook beter waarom hij die prijs betaalt. Daarmee vergroot je de waarde van een kledingstuk en stimuleer je jouw klanten om een bewuste(re) koopkeuze te maken.
Lees ook de andere artikelen van Soul Stores:
Talita Kalloe is de oprichter van Soul Stores. Een platform waar ze duurzame, stijlvolle winkels en merken een podium geeft. Haar missie: consumenten inspireren om bewuster te winkelen en duurzamer te leven.